CISAC: ZAMP SE AGILNO PRILAGODIO PANDEMIJI KORONE

Tekst: Panopticum

Foto: Bilic Vision

Međunarodna konfederacija autora i skladatelja CISAC u svom nedavno objavljenom „Globalnom izvješću o ostvarenim naknadama od autorskih prava u 2020. godini“ otkriva prave razmjere pandemijske krize i utjecaja Covid-19 na ukupnu kreativnu industriju svijeta. Iz izvješća 228 društava iz 120 zemalja vidljivo je da su globalni prihodi autora glazbe, audiovizualnih, kazališnih i književnih umjetnosti u 2020. godini pali za 9,9 posto, te da financijski gubici iznose preko 1 milijardu eura u odnosu na 2019. godinu.

Kreativne industrije koje su zabilježile najveći pad prihoda od autorskih prava su glazba, s padom od 10,7 posto u usporedbi s godinom prije i dramske umjetnosti što predstavlja ukupni minus od 44 posto u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, ostvarene naknade za audiovizualne umjetnosti gotovo se i nisu promijenile, čemu je doprinio porast pretplata na video-on-demand-usluge. Nadalje, a kako u svom izvješću za 2020. godinu navodi CISAC, vizualna umjetnost i književnost čak su i profitirale, s porastom od 20 i 5 posto, zahvaljujući dugoročnim ugovorima i zakašnjelim isplatama.

PAD GLOBALNIH PRIHODA OD JAVNIH NASTUPA

No kako autorska prava na glazbu čine gotovo 88 posto ukupnih prihoda članica CISAC-a, njihov pad od gotovo 11 posto ozbiljan je problem za svjetsku glazbenu zajednicu. Unutar tog segmenta je najviše stradao globalni prihod od javnih nastupa. On se s padom od 45 posto gotovo prepolovio u odnosu na 2019. godinu.

S druge strane, globalni prihod od digitalnih glazbenih servisa i platformi od 2,4 milijarde eura dijelom je ublažio ukupni pad – njegov je rast u 2020. iznosio 16,6 posto u odnosu na prethodnu godinu. To je rezultat pojačane konzumacije streaminga te brojnih aktivnosti kojima su autorska društva u cijelom svijetu licencirala svoj repertoar na digitalnim platformama i servisima.

LOŠE PROGNOZE I ZA 2021. GODINU

Iz izvješća je vidljivo i da 2021. godina neće donijeti značajnije poboljšanje prihoda, te da kreativcima i autorima još uvijek treba pomoć i potpora u održavanju i razvijanju karijera. Dvije godine krize ostavit će u poslovanju autorske zajednice duboke rane kojima će trebati dugo da zacijele. Istodobno, iako u porastu, prihodi s digitalnih servisa još su daleko od pravednih i zadovoljavajućih.

U sklopu izvješća je predsjednik CISAC-a, autor i osnivač ABBA-e, Bjorn Ulvaeus, istaknuo nepravednost digitalnog tržišnog eko sustava. Ulvaeus se nada kako će nakon pandemije kreativci u društvu napokon dobiti značaj kakvog zaslužuju.

HRVATSKA U IZVJEĆU CISACA

Iz hrvatske perspektive, u svom godišnjem izvješću CISAC se osvrće na aktivnosti i pomoć HDS ZAMP-a autorima tijekom pandemijske 2020., uz još 9 društava iz drugih zemalja. Naime, početne prognoze utjecaja covida na prihode glazbenih autora i nositelja prava u Hrvatskoj predviđale su značajne gubitke. No, društva poput ZAMP-a agilno su se prilagodila novom načinu poslovanja kako bi se izbjegao najgori scenarij. Unatoč katastrofalnom padu prihoda od javnih nastupa na koncertima i priredbama, reakcije Hrvatskog društva skladatelja, odnosno ZAMP-a, pomogle su da se pandemijska šteta uspješno ograniči, navodi se u CISAC-ovom godišnjem izvješću.

Konkretni koraci koje je poduzeo ZAMP od posebnog Anti-covid19 fonda i Fonda solidarnosti je financijska pomoć koja je isplaćivana najpotrebitijim autorima do smanjenja troškova poslovanja te značajnog angažmana koji je rezultirao potpisivanjem ugovora s novim servisima i rastom digitalnih prihoda. CISAC ističe i solidariziranje s poslovnim korisnicima glazbe poput ugostitelja i obrtnika koji od ZAMP-a tijekom lockdowna nisu dobivali račune ili su im oni značajno umanjeni, što je još uvijek na snazi.

Cijelo godišnje izvješće za 2020. dostupno na internetskoj poveznici CISAC-a.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon