ELEKTRIČNI KAMION KOJI PROIZVODI VIŠE STRUJE NEGO ŠTO JE TROŠI

Tekst: Kam-Bus

Foto: Komatsu

Švicarci aktivno dovršavaju projekt najvećeg električnog vozila na svijetu. Riječ je o radnom stroju od 50 tona koji može tegliti 71 tonu tereta a da pritom stvara više energije nego što je troši. Naime, ovaj električni kamion raspolaže s čak 1.440 nikal-magnezij-kobalt ćelija koje zajedno čine 4,5 tone tešku bateriju ukupnog kapaciteta 700 kWh. Njegova misija je po dvadesetak puta dnevno prevozi sedamdesetak tona sirovine iz kamenoloma La Tscharner do cementare u Bielu.

Za svladavanje uspona koji ima nagib i do 13 posto prazni Komatsuov 605 HD damper potroši 30 kWh energije, no zato regenerativno kočenje pri spuštanju, zahvaljujući dvostruko većoj masi vozila, rezultira punjenjem baterije za 40 kWh što znači da je elektro-kamion sposoban dnevno stvoriti 200 kWh više energije nego što je potroši, a da pritom ne emitira ni grama CO2.

Višak energije e-Dumper vraća u električnu mrežu. S obzirom na to da mu je radni vijek 10 godina, Švicarci vjeruju kako će samo u gorivu uštedjeti oko pola milijuna litara dizela. Kompanija također neće morati plaćati penale za prekomjernu emisiju CO2, jer e-Dumper stvara manjak od 130 tona CO2 godišnje, a Švicarci će uštedjeti i na servisima budući da elektromotori nemaju pokretne dijelove.

E-Dumper je još uvijek eksperimentalni projekt, te ostaje za vidjeti kako će se baterijske ćelije nositi s ekstremno zahtjevnim zadaćama u iznimno teškim uvjetima, posebice u slučaju mehaničkih oštećenja, što je u kamenolomu svakodnevica. Pojedine ćelije sklone su pregrijati se i spontano zapaliti, pa se ključnim pokazuje njihovo međusobno odvajanje kako ne bi došlo do lančane reakcije.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon