AVANS ZA BANKROT?
Tekst: Panopticum
Foto: CA / HINA / IMC
NAKON “USPJEŠNE” TURISTIČKE SEZONE VLADA PONOVO UPUMPAVA 250 MILIJUNA KUNA U CROATIA AIRLINES
U Banskim dvorima održana je u četvrtak, 19. rujna 2019. godine 179. sjednica Vlade. Na otvorenom dijelu sjednice raspravljeno je 19 točaka dnevnog reda, među kojima je posebni interes javnosti pobudila Odluka o otvaranju postupka dokapitalizacije Croatia Airlines iza koje se u stvari skriva državna financijska pomoć u davanju povećeg iznosa sredstava uz moguće jamstvo za novo kreditno zaduženje. Kako navode iz Banskih dvora, navedenom odlukom Vlada RH želi stvoriti preduvjete za osiguranje postupka dokapitalizacije Croatia Airlinesa, što uključuje državni avans u iznosu od 250 milijuna kuna za osiguranje nužne stabilizacije poslovanja prije provedbe procesa povećanja kapitala društva od strane države i drugih zainteresiranih investitora, a u skladu sa propisima koji uređuju područja tržišta kapitala i državnih potpora.
ČUĐENJE U BRANŠI
Navedena odluka u vezi Croatia Airlinesa posebno je začudila domaći i međunarodni turistički sektor, a posebno na okolnost timminga dodjele državnih sredstava posrnulom nacionalnom avioprijevotniku, obzirom da nakon glavnog dijela turističke sezone svi poslovni subjekti u turizmu imaju više nego dobru tekuću likvidnost u poslovanju. No, čini se da u financijskom poslovanju Croatia Airlines to nije slučaj. Nažalost, takovom odlukom Vlade RH, pobuđuje se sumnja u stabilno poslovanje nacionalnog prijevoznika, naročito kad iz neposrednog okruženja Republike Hrvatske dolaze uznemirujuće vijesti o mogućem bankrotu slovenske zrakoplovne kompanije Adria Airways.
PRIJEDLOG DOKAPITALIZACIJE C. AIRLINES DO NOVE GODINE
Nadalje, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković pojasnio je da se donošenjem spomenute odluke osigurava uplata 250 milijuna kuna u korist Croatia Airlines čime će se stabilizirati poslovanje društva te omogućiti provedba daljnjih aktivnosti, kako bi se do 31. prosinca 2019. iz Croatia Airlines predložio model dokapitalizacije Vladi RH.
VJEČNI IGROKAZ PO MODELU “UNUTRA-VAN” S AVIOMOTORIMA
Provedba postupka dokapitalizacije mora započeti najkasnije do 1. lipnja 2020. godine, a navedenih 250 milijuna kuna utrošit će se za popravak i generalni remont preostala dva motora zrakoplova, plaćanja trenutno dospjelog duga prema domaćim dobavljačima, ostale neophodne investicije u sljedećih 12 mjeseci i plaćanje kreditnih obveza. „Također, obzirom na starost flote i s tim povezane rizike, nužno je imati određena sredstva za izvanredne popravke“, dodao je ministar Butković na sjednici Vlade. Prijedlog odluke Vlade u predmetu CA s obrazloženjem donosimo u prilogu teksta: Vlada_CA
FLOSKULE IZ PREMIJEROVIH USTA
“Donijeli smo odluku o pokretanju postupka strateškog partnerstva, od kojeg očekujemo da se ispune postavljeni uvjeti, prije svega širenje prometne mreže i povećanje tržišnog udjela društva, te dokapitalizacija radi potpore budućem razvoju Croatia Airlinesa, zatim sudjelovanje u obnovi flote i daljnji razvoj tehničkih servisa“, naveo je premijer tijekom sjednice Vlade i dodao da će se ovom odlukom stvoriti preduvjeti za osiguranje postupka dokapitalizacije u skladu sa propisima koji uređuju područja tržišta kapitala i državnih potpora. Nadalje, dao je naslutiti neuobičajenom izjavom mogući crni scenarij za posrnulu Croatia Airlines. „Smatramo da će ova odluka otkloniti sve moguće negativne posljedice za hrvatsko gospodarstvo u slučaju narušavanja poslovanja Croatia Airlines“, zaključio je premijer.
HOLLYWOODSKA DIMNA ZAVJESA NA PLESU
Nesvakidašnjoj odluci Vlade prethodila je predstava za javnost koja se odigrala u utorak, 17. rujna 2019. u ZLZ na Plesu, gdje je gubitničko društvo iz Croatia Airlines svečano obilježio 30. godina od svog osnivanja. Da podsjetimo, na svečanosti koja je održana u hangaru tvrtke u zagrebačkoj zračnoj luci, sudjelovali su predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković, zatim izaslanik Predsjednice Republike Hrvatske i ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, izvršni direktor Star Alliancea Jeffrey Goh, predstavnici međunarodnih zrakoplovnih udruga i organizacija, te mnogi poslovni partneri tvrtke iz zemlje i inozemstva te zaposlenici kompanije na čelu s predsjednikom Uprave Jasminom Bajićem. Scenografija s modnom revijom je više podsjećala na zlatne dane Hollywooda a manje na obljetnicu kompanije pred čijim vratima već nestrpljivo čeka stečajni upravitelj. Jedan od mogućih uzroka teške situacije u Croatia Airlinesu su financijske dubioze koje kompanija vuče dugi niz godina s posebnim naglaskom na negativno upravljanje domaćim avio-prijevoznikom tijekom desetogodišnjeg mandata Ivana Mišetića, gdje je u samo jednoj poslovnoj transakciji ugovoren minus i šteta za Croatia Airlines u iznosu većem od 50 miljuna US dolara. Kazneni predmet u vezi navedenog slučaja vodi se neuspješno već dugi niz godina u USKOK-u, odnosno DORH-u. Slučajno ili ne, jednog od aktera tog međunarodnog finacijskog kriminalnog skandala premijer Andrej Plenković je nagradio na Danima hrvatskog turizma s plaketom za životno djelo. Više o misterioznom zamračivanju državnog novca iz Croatia Airlines moguće je pronaći na poveznici: https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/provjereno-ekskluzivno-donosi-detalje-afere-croatia-airlines-ukupna-steta-od-10-milijuna-i-800-000-americkih-dolara—520670.html
GUBITAŠI SE POZIVAJU NA POZITIVNI TREND U TURIZMU
Kako je istaknuto u prigodnim govorima prilikom proslave 30. godina postojanja, Croatia Airlines daje važan doprinos razvoju hrvatskog turizma jer omogućuje cjelogodišnju povezanost Hrvatske sa svijetom. Međutim, ta izjava naprosto nije istinita. Naime, zrakoplovi Croatia Airlinesa ostvaruju direktne letove samo unutar EU ali ne i s letovima prema destinacijama u svijetu, iako taj podatak stoji u prioritetnim načelima prilikom osnivanja hrvatske nacionalne zrakoplovne kompanije u vrijeme predsjednika RH, Franje Tuđmana. Inače, flota Croatia Airlinesa broji dvanaest zrakoplova: četiri Airbusa A319, dva Airbusa 320 i šest zrakoplova Dash 8-Q400.
Kako se nadalje navodi u slavljeničkim govorima iz hangara s Plesa, zrakoplovima Croatia Airlinesa u Hrvatsku dolazi gotovo trećina svih avio-turista na godišnjoj razini, a kompanija je peti najveći izvoznik u Republici Hrvatskoj. Slučajno ili ne, i propali Uljanik se dugi niz godina kitio epitetima jednog od najvećih hrvatskih izvoznika.