TURISTIČKA ZEMLJA S VJEČNIM AVIO GUBITAŠEM
Tekst: Alen Šćuric
Foto: Vlada RH
Povodom nedavne objave financijskog izvještaja Croatia Airlinesa, hrvatskog nacionalnog zračnog prijevoznika, s pokazateljima poslovanja za prva tri tromjesječja 2024. godine, prenosimo zanimljiv tekst sa specijaliziranog avio – portala Zamaaero, i to kako slijedi:
KATASTROFALAN FINANCIJSKI IZVJEŠTAJ CROATIA AIRLINES
Iako je ogromna većina kompanija planete imala jako dobra i profitabilna izvješća za 3. kvartal ove godine, Croatijino izvješće je više nego tragično. Rekao bih katastrofalno. Kompanija je u prvih devet mjeseci godine ostvarila 20.433 polijetanja, tek neznatno više nego prošle godine (19.999). I svi ostali podaci su tek malo bolji nego prošle godine, operativno vrijeme je 20.858 BH sati (28.083 prošle godine), putničke kilometre od 1092. mil. km RPK (1038 u 2023.).
Kompanija je prevezla 1.424.916 milijuna putnika (1,35 milijuna prošle godine). Od toga je u međunarodnom prometu prevezeno 1.046.208, a u domaćem 333.096 putnika. U charteru je prevezeno samo 45.612 putnika. U jednoj od najvećih turističkih zemalja Europe? Užas.
TRAGIČAN LF
U Hrvatskoj se broj putnika povećao 16,4% no Croatia je povećala broj putnika za samo 5,5%. Pobogu Croatia! I dalje se zaostaje, i dalje se gubi tržišni udio. Do kada više? I zašto do vraga više?
Podaci o load faktoru su istinski tragični jer je kompanija ostvarila ekstremno loš load faktor od samo 64,7% što je i manje nego vrlo loše prošle godine kada je imala 65,9% load faktora. Katastrofa, poglavito u kontekstu činjenice da su europske kompanije imale preko 80% load faktora.
I u cargu kompanija još jedne godine ima lošije rezultate. Iako je raspoloživ tonski km bio 175 ATK mil (165 u 2023), a ostvaren tonski km RTK mil. je bio 110 (prošle godine 105), tonski faktor popunjenosti je bio manji nego prošle godine i bio je 62,9% (63,5% u 2023), te je prevezeno manje carga nego prošle godine, tj. samo 1028 tona (1128 u 2023).
USRED LJETA MINIMALNI PROFIT
No, ono što je najveća tragedija financijskog izvješća je činjenica da je kompanija ove godine objavila čak 9,0 milijuna EUR gubitka. O moj bože. Kada je ogromna većina kompanija ekstremno profitabilna. Čak štoviše prošle godine kompanija je bila profitabilna 7,1 milijun EUR, dakle razlika u rezultatu je 16,1 milijun EUR. Još veća tragedija je da je kompanija u udarnom 3. kvartalu ostvarila tek 615.458 EUR profita. Prisjetimo se da je Lufthansa Grupa u 3. kvartalu imala čak 1,3 milijarde EUR profita. O moj bože. EBIT je bio minus 5,6 milijuna EUR. Kako pobogu! I onda neka mi netko kaže da na kompaniju ne utječe činjenica da je prošle godine dala sve svoje A319/320 u sale and leaseback i da ima lizing za novi A220. Stoga ne treba čuditi da su daleko najviše porasli troškovi letanja koji su bili 2023. 57,1 milijun EUR, a sada su 68,1 milijun EUR, dakle čak za 11 milijuna EUR više. A kako će to biti tek u budućnosti kada dođe svih 15 superskupih A220? IATA predviđa 30,5 milijardi USD profita u 2024, a Croatia će zabilježiti ogroman gubitak. O moj bože.
POVEĆALA DUGOROČNU ZADUŽENOST
Ukupno prihodi kompanije su bili tek 206,1 milijun EUR, dakle samo 1,6 milijun više nego prošle godine (204,5 milijuna). O moj bože. Pokazatelj produktivnosti po zaposlenom (tk/zaposleni) je 115.241 dakle manji nego prošle godine kada je bio 115.536. Treba napomenuti da je gorivo koštalo 82,4 USD po barelu, što je samo 0,82 USD više nego 2023. Zanemarivo. Cijene emisijskih jedinica su pale, pa je i ovdje kompanija imala manje troškove. I inflacija je u Europi pala sa 4,3% na samo 1,7%, a u Hrvatskoj i više gdje je pala sa 6,7% na samo 1,6%. Dakle i ovdje je situacija za kompaniju povoljna.
Kompanija je povećala i dugoročnu zaduženost jer je prošle godine imala 25,0 milijuna EUR obveza prema bankama, a ove godine ima 40,0 milijuna, što je čak 15 milijuna više. Kratkoročnih obveza prema bankama i zajmovima je prošle godine imala 13,6 milijuna EUR, ove godine ima 16,1 milijun EUR. Nije dobro!
IZGOVOR NA RATNU ZONU
Ali zato je kompanija imala čak 49 zaposlenih više nego prošle godine, obzirom da je ove godine imala 954, a prošle 905 zaposlenih. Na dan 30.9.2024. kompanija je imala 970 zaposlenika. Zašto pobogu? Kompanija je imala 27 ustupljenih mehaničara. Ukupno je napravljeno 7 C-checkova na vlastitim avionima. Kompanija je u wet leasu imala jedan A320 (Trade Air) od početka godine do 15.10, te jedna A319 od 15.4. do 15.7. 2024.
Kompanija se i dalje izgovara na ratu u Ukrajini i Rusiji iako nije imala letova za ova dva tržišta prije rata, niti ima prelete preko ruskog teritorija. Jednako tako kompanija se izgovara stanjem na Bliskom istoku iako je uspjela ostvariti 10 letova za Tel Aviv, a nije ostvarila tek 45 planiranih letova. Zanemarivo malo. Par letova nije ostvareno i za Beirut.
KRCATA UHLJEBIMA I NESPOSOBNIM MANAGEMENTOM
I koliko će do kraja godine Croatia biti u minusu? U prvom kvartalu ove godine minus je bio 9,9 milijuna EUR. Stoga je za očekivati da će do kraja godini kompanija ostvariti minus od 18 do 20 milijuna EUR. O moj bože! Katastrofa i tragedija. Do kada više? Do kada više kanite trpiti ove uhljebe i krajnje nesposoban management gospodine premijeru Plenkoviću. Pa već i ptice na grani vide koliko su nesposobni. Rješenje postoji. Pogledajte primjere LOT-a, Aegeana, airBaltica, Icelandira, Luxaira… gospodine premijeru. Dajte im ODMAH otkaz, dovedite sposoban management i riješite nas ove katastrofalne agonije, te omogućite da Croatia raste i razvija se, da ima više od 19% tržišnog udjela i da konačno iskoristit svoje potencijale, a ne da živi u sjeni Air Serbie, Ryanaira, easyJeta i drugih prijevoznika.