IAKO SU EKOLOŠKI PRIHVATLJIVI U HRVATSKOJ REGISTRIRANO MANJE OD 4 POSTO VOZILA NA PLIN (LPG)
Tekst: Panopticum
Foto: Cplin
Iako Hrvatska posjeduje relativno dobre količine vlastitih izvora plina, automobila koje pokreće serijski ugrađeni sustav za taj energent ima svega 3,8 posto na hrvatskim cestama. Na cestama u svijetu je situacija još i lošija obzirom da svega 1,5 posto automobila vozi na plin.
Pritom ne treba smetnuti s uma ni to da je upravo plin jedan od najčišćih mogućih energenata, što svakako pridonosi i kvalitetnijoj ekološkoj slici Hrvatske. Međutim, u Hrvatskoj vlasnici vozila umjesto da zbog ekološke komponente u potrošnji plina u svojim vozilima budu nagrađeni prilikom registracije ili produljenja registracije vozila, država ih financijski opterećuje s dodatnih 550 kn prilikom svakog tehničkog pregleda.
U Europi i većini svijeta, sustav ubrizgavanja plina nadopunjuje postojeći benzinski motor. Za njegovu je uporabu potreban poseban spremnik, prilagođen za pohranu plina u tekućem obliku i male izmjene u sustavu dovoda goriva.
Bilo kako bilo, ekološki stratezi hrvatskog državnog aparata zasad nisu spoznali da je možda došlo vrijeme da se osim poticajima na hibridna i električne automobile razmisli i o poticanju kupnje automobila na plin (LPG).
U prilog toj tvrdnji moglo bi se doći uspoređujući podatke prodanih novih vozila u Hrvatskoj za prva dva mjeseca iz 2021. godine s istim razdobljem u 2022. godini, u kojima je zabilježen pad prodaje od 6,8 posto. Naime, posljednji podaci o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za 2022. godinu donijeli su zanimljivu sliku u udjelima prodaje ovisno o vrsti energenata kao pogonskog sredstva agregata u vozilima neovisno o marki i tipu automobila.
Na tzv. ekološkoj ljestvici automobili s benzinskim motorima i dalje sudjeluju s više od 51 posto udjela najprodavanijih vozila u Hrvatskoj, dok su dizelaši dosegnuli svoj minimum, s padom prodaje ispod 20 posto, gdje im sada postotni udio iznosi svega 19,7 posto. Je li tome razlog pojačana ekološka svijest kupaca ili drastično povečanje cijena dizelskog goriva posljednjih mjeseci, u ovom trenutku je teško zaključiti. Kao rezultat toga na drugo mjesto iza benziskih motora sada su s 22,9 posto udjela prodaje na tržištu automobila u Hrvatskoj izbili – hibridi a pribroji li im se i 2,4 posto električnih vozila, alternativni izvori energije zauzeli su prodajni segment s više od četvrtine hrvatskog tržišta.