HRVATSKI RAFALI

Tekst: Anđelko Hundić

Foto: MORH/Saab/Aviatia

Novinari se raspisali stiže prvi od 12 vojnih zrakoplova Rafale u Hrvatsku. Puni su hvale za taj zrakoplov i cijeli paket nabave. Premijer i ministar obrane presretni. No, iza svega se krije i druga strana medalje, ona o kojoj vlasti skloni novinari ne pišu, a trebali bi (pravilo obje strane), ona prikrivena. Činjenice su da je Hrvatska kupila zrakoplove stare 10 godina i da je na isporuku prvog čekala dvije godine, slijedećih 5 biti će isporučeno iduće godine, a ostali ne zna se kada.

RAFALI U KLIMATIZIRANIM HANGARIMA

To je izuzetno loša ponuda i loš ugovor. Zašto? Prvo – na rabljene zrakoplove čekati dvije, tri i više godina na isporuku je i u vojnom zrakoplovstvu predugo. Drugo – ukupna cijena je previsoka. Za nižu smo mogli kupiti 12 novih Gripena. Treće – održavanje zrakoplova Rafale je preskupo. Četvrto – francuski zrakoplovi zahtijevaju izgradnju posebne infrastrukture, glavnog velikog klimatiziranog hangara, „staje“ poluotvorenog tipa, te dograditi prostor za francuske pilote, tehničare i inženjere koji će kao potpora boraviti u Hrvatskoj još 3 godine. Tako će ukupna cijena nabave borbenih zrakoplova biti još viša i tako znatno premašiti odobrenu cijenu za kupnju eskadrile borbenih zrakoplova. Sve je moglo proći mnogo jeftinije i bolje da se Vlada Republike Hrvatske odlučila za drugu opciju.

Da podsjetim.

Prilikom raspisivanja natječaja za nabavu eskadrile od 12 višenamjenskih borbenih zrakoplova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo premijer Plenković izjavio je da njihova ukupna cijena ne smije prelaziti 999 milijuna eura. Na natječaj su se javile Sjedinjene Američke Države i ponudile nove zrakoplove F-16 Blok 70/72 Viper, te za njih tražile 1,3 za osam i 1,8 milijardi eura za dvanaest, Švedska sa novim zrakoplovima JAS 39 Gripen verzija C/D za cijenu od oko 900 milijuna eura, Izrael sa starim F-16 Blok 30 i, u zadnji čas i bez uvida javnosti u ugovor (ministar Banožić: Ne dam ugovore za Rafale na uvid), Francuska koja je ponudila rabljene Rafale F3-R s ponudom od 930 milijuna eura.

PREMAŠENA ODOBRENA CIJENA

Svi su uz zrakoplove ponudili paket koji uključuje osnovno naoružanje, simulator leta, te obuku pilota i mehaničara, a Švedska još i više – ekonomsku suradnju. Ako Hrvatska odabere Gripen, Saab je spreman prenijeti svo raspoloživo znanje i tehnologiju te uspostaviti regionalni zrakoplovni centar u Hrvatskoj. Time bi se razvila dugoročna suradnja s lokalnom obrambenom industrijom, ali i akademskom zajednicom, što bi u konačnici rezultiralo otvaranjem i do 500 novih visokotehnoloških radnih mjesta. Uzevši u obzir da ovaj tip zrakoplova imaju Mađari i Česi uz naravno Švedsku, to znači da bi se njihovi borbeni zrakoplovi mogli servisirati u Zagrebu. Vrijedno je spomenuti da u Europi Rafale ima samo Grčka, osim naravno Francuske.

Na kraju Vlada Republike Hrvatske odlučila se za kupnju rabljenih Rafale-a iako su Francuzi tijekom pregovora povisili cijenu za 15% pa ona sada iznosi oko 1,2 milijarde eura. Osim što ovom odlukom Vlada nije ispoštivala propoziciju natječaja da ukupna cijena ne prelazi 999 milijuna eura, oni su se odlučili za lošiju i skuplju i za Hrvatsku i njene državljane štetnu ponudu. Pa tako umjesto novih i jeftinijih Gripena imamo rabljene i skuplje Rafale.

RAFALE VS SAAB GRIPEN

No, tu greškama nije kraj. Kako su naši novinari pisali i govorili o Rafale-ima u superlativima, bez da ih kompariraju s drugim zrakoplovima, odlučio sam to sam učiniti. Posjetio sam web stranice časopisa AVIATIA za koji pišu najbolji poznavatelji svjetskog zrakoplovstva pa i piloti čiji dosezi nisu MIG-21, već najsofisticiraniji borbeni zrakoplovi na svijetu. Našao sam članak „Dassault Rafale vs Saab Gripen“  koji uspoređuje JAS 39 Gripen sa Rafale-om. Oni su ocijenjeni prema letačkim karakteristikama, naoružanju i drugim borbenim mogućnostima kao dva ravnopravna zrakoplova. No, kada su u procjenu uzete i ekonomske karakteristike, tada je Gripen ocjenjen sveukupno boljim zrakoplovom. Naime održavanje, infrastruktura, potrošnja goriva i zemaljska operativa Gripena mnogo su jeftinije od Rafale-a. To je izraženo kroz cijenu sata leta, pa tako jedan sat leta Rafale-a košta 28.000 USD, a Gripena 7.800 USD.

Ako uzmemo za procjenu samo razliku u cijeni održavanja proizlazi da bi za 2300 sati leta jednog Rafale-a mogli kupiti jedan novi Gripen. Zatim sam na YouTube našao program Force Technology i video prilog „Is Gripen Better Than Rafale And Eurofighter“. I oni kažu da su to podjednako dobri zrakoplovi, da svi pripadaju 4 generaciji, ali za manje bogate zemlje preporučuju da se između njih odluče za Gripena. Evo što o tom zrakoplovu piše na stranicama INSANE:

„Saab JAS 39 Gripen E je najpraktičniji lovac na svijetu. Proizvodi ga švedska tvrtka Saab. Model E najnovija je iteracija i u službi je švedskog ratnog zrakoplovstva i uskoro će ući u službu brazilskog ratnog zrakoplovstva. U skladu sa švedskom filozofijom dizajna, Gripen daje praktičan prioritet. Može djelovati iz prostora veličine 600 sa 16 metara. To uključuje ceste, rulne staze i piste oštećene u bitkama. Nadopunjavanje gorivom i ponovno naoružavanje traje manje od 10 minuta, a motor se može promijeniti u roku od jednog sata, od strane 1 obučenog inženjera i 5 vojnih mehaničara. Sva oprema potrebna za održavanje Gripena stane u standardni kontejner od 20 stopa. Što se tiče njegovih sposobnosti kada je u zraku, Gripen E može biti naoružan mnoštvom oružja uključujući bombe, krstareće rakete i projektile zrak-zrak kao što je smrtonosni projektil zrak-zrak srednjeg dometa MBDA Meteor. Može povući do 9 Gs u borbama i ima najveću brzinu od preko 2 Macha.”

No, naše Međuresorno povjerenstvo za nabavu višenamjenskog borbenog aviona, odlučila se za Rafale, iako su preporuke međunarodnih zrakoplovnih stručnjaka bile za Gripene.

Na kraju i tako će sve to narod platiti. Sve to jako miriše na muljažu i nabavu koja nije u interesu hrvatskog naroda već nekog drugog.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon