PREDSJEDNIK RH: GODIŠNJE IZVJEŠĆE O OBRANI ZA 2021. PUNO JE PROPUSTA I NEISTINA
Tekst: N. Jelić
Foto: Ured predsjednika
Vodeći se ustavnom dužnošću i brigom za redovito i usklađeno djelovanje te stabilnost državne vlasti, predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović smatra nužnim ukazati na nezakonitosti, propuste i neistine u Godišnjem izvješću o obrani za 2021. godinu, a o kojemu će Hrvatski sabor raspravljati na aktualnoj sjednici.
Prije svega, predsjednik Milanović upozorava kako Vlada RH nije tražila prethodno mišljenje predsjednika Republike Hrvatske na Godišnje izvješće o obrani, što je suprotno obvezi iz članka 7. stavka 1. podstavka 14. Zakona o obrani. Prije upućivanja Godišnjeg izvješća u saborsku raspravu, dakle, Vlada mora tražiti prethodno mišljenje Predsjednika Republike, kao što se to činilo uvijek do sada, pogotovo zbog njegove ustavne ulogu na području obrane i činjenice da je Predsjednik Republike i vrhovni zapovjednik OSRH.
Osim što je upućeno u Hrvatski sabor na nezakonit način, predsjednik Milanović smatra poražavajućom činjenicu da se Godišnje izvješće za 2021. podnosi s najmanje godinu dana zakašnjenja. U vrijeme sigurnosne i ratne krize u Europi, koja traje dulje od godinu dana, Vladino Godišnje izvješće ne ispunjava svrhu i gubi svoj temeljni smisao definiran u članku 4. stavku 2. Zakona o obrani.
Budući da je Predsjednik Republike kao vrhovni zapovjednik OSRH redovno i neposredno izvještavan o stanju u sustavu obrane, sam sadržaj Godišnjeg izvješća ocjenjuje problematičnim i s puno propusta, štoviše, u pojedinim dijelovima neistinitim jer falsificira činjenice. U Godišnjem izvješću posve je prešućen problem sustavnog nedostatka opreme i naoružanja, iako se radi o kritičnom stanju koje može ugroziti obrambenu sposobnost OSRH. Prešućivanjem, zapravo falsificiranjem te najvažnije teme kada je riječ o stanju obrane, Vlada smišljeno dovodi u zabludu i saborske zastupnike koji bi trebali raspravljati i odlučivati o Godišnjem izvješću.
U dokumentu se, nadalje, na tendenciozan i neargumentiran način optužuje sam vrh Hrvatske vojske. Tvrdi se da vrh vojske na Predsjednikove zahtjeve za potporu „donosi zapovijedi bez odluke ministra obrane“ te da se redovna postupanja pripadnika OSRH u prigodama vojnih svečanosti „mogu protumačiti isključivo kao zlouporaba Hrvatske vojske za političke svrhe“. Te tvrdnje odbacio je već Inspektorat obrane, čiji nalaz Vlada i Ministarstvo obrane nikada nisu željeli javno objaviti, a sada je jasno i zbog čega – kako bi mogli i dalje lažno optuživati vrh vojske, sada čak i u Saboru. Predsjednik Republike upozorava kako je neodgovorno od Vlade i opasno za sustav obrane lakonski i suprotno utvrđenim činjenicama optuživati vrh Hrvatske vojske i njene pripadnike za kršenje zakona i politiziranje.
U skladu s Ustavom Republike Hrvatske – člankom 100. koji jasno određuje Predsjednika Republike vrhovnim zapovjednikom OSRH i člankom 94. koji ga čini odgovornim za obranu neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske – predsjednik Milanović čini sve kako bi osigurao zakonito i uredno funkcioniranje OSRH, a pripadnike Hrvatske vojske zaštitio od politiziranja. I Zakon o obrani, člankom 7. i 70., jasno određuje mjerodavnosti Predsjednika Republike i vrhovnog zapovjednika OSRH kao aktivnog sudionika u zapovijedanju i procesu upravljanja obrambenim sustavom.
Stoga tumačenje iz Godišnjeg izvješća, kojim se Predsjedniku Republike pokušava uskratiti ustavno pravo sudjelovanja u sustavu zapovijedanja, predstavlja nezabilježenu političku agresiju Vlade na ustavno-pravni poredak i samu Hrvatsku vojsku. Predsjednik Republike ne vjeruje kako u Vladi ne razumiju Ustav, zakone i sustav zapovijedanja u OSRH, već je očito kako je to kriminalno tumačenje namjerno i s ciljem uvršteno u Godišnje izvješće kako bi opravdali neznanje, nesposobnost i osvetoljubivosti aktualnog ministra obrane koji svojim djelovanjem ugrožava cjelokupan obrambeni sustav.
Pri tome još pokvareno „zaboravljaju“ u Godišnjem izvješću objasniti „potpore državnim i drugim tijelima“ koje pruža Hrvatska vojska po odlukama ministra obrane. Prema članku 64. stavku 1. Zakona o obrani, vojska iznimno može pružiti pomoć lokalnoj zajednici i institucijama civilnog društva. Prema diskrecijskim odlukama ministra obrane, koji ujedno diskrecijski odlučuje o naplati ili ne naplati troškova, Hrvatska vojska je sudjelovala kao potpora u stotinama aktivnosti. Dakle, ne iznimno, kako propisuje zakon, već je ministar obrane kontinuirano koristio vojne resurse za civilne potrebe, pa bi to trebalo biti predmet posebnog preispitivanja kako bi se utvrdilo je li vojsku koristio za svoj i stranački politički probitak.
Predsjednik Republike u više je navrata upozoravao predsjednika Vlade na nepoštivanje Ustava i zakona od strane ministra obrane, posebno stoga što njegovo djelovanje direktno utječe na uredno i stabilno funkcioniranje OSRH. Budući da je Vlada u Sabor uputila Godišnje izvješće s toliko neistina i propusta i u konačnici na nezakonit način, jasno je kako od nje ne treba očekivati ništa, pa je na saborskim zastupnicima da odluče hoće li prihvatiti takav poražavajući dokument.