I U MARKETINGU LAŽ JE – LAŽ

Tekst: dr. sc. T. Marjanac

Foto: Jana

Marketing, kako svakodnevno vidimo, na sva usta obmanjuje potencijalne potrošače. Počelo je to davno s poticanjem konzumerizma, a u nas se pojavilo pedesetih godina 20. stoljeća s deterdžentom “Peresam” (Labud, Zagreb, 1950.) koji je ubrzo postao brand, pa se u trgovini kupovalo prašak za pranje na način da se od prodavača tražilo “jedan peresam”. Zaista, prale su i dalje naše mame i bake, ali uz dobrodošlu pomoć deterdženta! Marketing je ubrzo izmislio novi proizvod iste vrste, deterdžent “Plavi radion” (Saponia, Osijek, 1956.) s porukom: radi on (a ne ja ili ti), što je potrošače trebalo uvjeriti da će moći manje raditi. Nije bilo baš tako, ali se proizvod održao na tržištu sve do danas.

USMJERAVANJE KUPACA

I današnji marketinški magovi traže nova rješenja za svoje kampanje, ali su se vremena malo promijenila. U odnosu na pedesete godine prošlog stoljeća, danas je udio obrazovanog stanovništva znatno veći, kritičko mišljenje se ponegdje čak i uči u školama, a broj proizvođača raznih proizvoda široke potrošnje je jako porastao, pa time i konkurencija. Današnje tržište nudi sve i svašta, pa je marketing važan da usmjeri kupce na jedan određeni proizvod ili proizvođača. Ali, to je sklizak teren, jer se može postići suprotni efekt od očekivanog, takozvani autogol, pa potencijalne potrošače usmjeriti konkurentskom proizvođaču. Udovoljavanje uskom segmentu tržišta ponekad može ugroziti položaj kompanije na tržištu ako se glavnina konzumenata zbog toga preusmjeri na druge proizvođače, jer mogu birati. Srećom, to se događa rijetko.

PRODAVANJE MAGLE

Velike kompanije se brinu da ne ugroze svoj tržišni položaj, image tvrtke, pa se čuvaju potencijalno rizičnog marketinga. A rizični marketing je onaj koji može pokrenuti lavinu negativnih komentara, koji se zasniva na obmani i laži koju potrošači mogu lako prepoznati. Upravo takav je marketinški potez napravila Jamnica s uvođenjem mjesečarske Jane (Jana Luna Plena) koja se navodno puni na istom bunaru kao i “obična” Jana, ali samo za punog Mjeseca (!), a bit će u ograničenoj ponudi samo u biranim restoranima. Marketing te vode se zasniva na pravom prodavanju magle, jer niti jedna od tvrdnji o toj vodi ne stoji. Osim onih generičkih koje se odnose na sve vrste flaširane vode tog proizvođača.

PSEUDOZNANSTVENE TVRDNJE

Reklama za tu mineralnu vodu se zasniva na pseudoznanstvenim tvrdnjama da voda ima “obilježja žive materije” i da “prikuplja velike količine informacija iz okoline …”, itd. Voda koja se puni iz bunara dospijeva s dubine od 800 m, i na toj dubini na nju nikako ne može djelovati nikakav površinski, a kamo li svemirski proces! Voda se tamo ne nalazi u nikakvim “spremnicima”, nego u vodonosnim horizontima u propusnim stijenama kroz koje se sporo procjeđuje tisućama godina prije no što na ovaj ili onaj način dospije na površinu. Njen se sastav niti struktura ne može mijenjati zbog ikakvih površinskih utjecaja, a najmanje ne Mjesečevih mijena i promjena količine svjetlosti koju reflektira naš prirodni satelit.

Zar u Jamnici misle da su njihovi konzumenti glupi? To im se može obiti o glavu, a mene su već odbili od svog proizvoda. Od sada ću žeđ gasiti nekom drugom mineralnom vodom jer ne želim svojom potrošnjom podržavati pseudoznanstvene ideje našeg velikog proizvođača flaširane vode.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon