AI: U 2018. MANJE SMRTNIH KAZNI
Tekst: M. B.
Foto: Amnesty International
Amnesty International u svom nedavno objavljenom izvještaju koji se odnosi na 2018. godinu navodi da su u cijelom svijetu pogubljenja smanjena za jednu trećinu u odnosu na 2017. godinu. Statistički gledano, broj smrtnih kazni u svijetu svake godine je sve manji.
SKLONOST SMANJENJU
Međutim, Kina, Vijetnam, Saudijska Arabija, Iran i Irak, zemlje su u kojima je smrtna kazna još uvijek u širokoj upotrebi, iako neslužbeno postoji sklonost smanjenja tih vrsta kazni u navedenim zemljama. Naime, veliko smanjenje pogubljenja pokazuje da i države koje se najviše opiru ukidanju smrtne kazne počinju mijenjati svoje mišljenje. Prilog toj tezi dao je i Kumi Naidoo, glavni tajnik organizacije Amnesty International u nedavnom intervjuu gdje navodi da će ta najstroža pravosudna mjera uskoro postati prošlost.
POVEĆALI BROJ POGUBLJENJA
Međutim, u izvještaju te međunarodne organizacije – preusmjeravanjem stremljenja u malom broju zemalja u kojima su se, međutim, pogubljenja povećala. To su Bjelorusija, Japan, Singapur, Južni Sudan i Sjedinjene Američke Države. Osim toga, zabrinjava činjenica da je Tajland 2009. godine ponovo uveo smrtnu kaznu, dok je Šri Lanka najavila da će nakon 40 godina ponovo nastaviti s izvršenjima smrtnih kazni. Krajem 2018. godine 142 države svijeta zakonom su, ili u praksi, ukinule smrtnu kaznu. Link na izvještaj AI donosimo u nastavku: www.amnesty.org/en/latest/news/2019/04/death-penalty-dramatic-fall-in-global-execution/
APELI VATIKANA
U svojim govorima i apelima papa Franjo neprestano traži potpuno ukidanje smrtne kazne u pravosudnim sustavima cijeloga svijeta. To je učinio i nedavno kada se susreo s izaslanstvom Međunarodne komisije protiv smrtne kazne koju je primio u Vatikanu koncem 2018. godine. Naime, Vatikan se jasno usprotivio smrtnoj kazni kao obliku kazne za one koji su počinili neki od teških zločina. Papa je također u jednom od svojih istupa naveo kako je smrtna kazna okrutan oblik kažnjavanja, prisjećajući se kako je od početka svojeg pontifikata tražio da je se ukine, jer ta je kazna suprotna evanđelju budući podrazumijeva oduzimanje života iako je u prošlosti taj oblik kažnjavanja bio prihvaćen i od strane Crkve i katekizma, kao krajnji čin zaštite društva u nedostatku prikladnijih mjera.