ZBOG IZUZETNO LOŠEG POSLOVANJA CA NE MOŽE IZRAVNO NABAVITI NOVE AIRBUS ZRAKOPLOVE

Tekst: Zamaaero/Forbes/Panopticum

Foto: Croatia Airlines

Prema podacima analitičara Alena Šćurića load faktor, odnosno faktor popunjenosti zrakoplova Croatia Airlinesa u prvih 9 mjeseci 2023. godine iznosio je samo 65,9% što je izrazito loš pokazatelj a posebno na okolnost perioda VII, VIII. i IX. mjeseca prošle godine nakon realizirane turističke sezone, dakle nakon najbolja tri mjeseca u godini kada je vrijeme berbe novaca za nacionalnog avioprijevoznika Republike Hrvatske.

Uz taj negativni financijski rezultat posebno je za naglasiti kako je Croatia Airlines iz samo njoj poznatih razloga preselila sve operacije na morske zračne luke, poglavito na Split, te na taj način prouzročila gubitak posljednjeg tržišta, onog domaćeg, na kome je bila dominantna. Informacije radi, neslužbeni podaci pokazuju kako je od 2018. do 2022. godine Croatia Airlines svake godine imala gubitak, koji se kretao od 10,5 pa sve do 47,5 milijuna eura godišnje.

Nadalje, analitičar Alen Šćuric vjeruje kako će zbog toga leasing novih zrakoplova prilično povećati troškove zrakoplovne kompanije Croatia Airlines. S obzirom da ta tvrtka barem pet godina bilježi milijunske gubitke, upitno je kako će se to odraziti na njeno daljnje poslovanje. Nacionalna aviokompanija opstaje samo zahvaljujući državnoj pomoći koja je od ulaska u Europsku uniju ograničena.

Podsjetimo, Croatia Airlines (CA) objavila je nedavno na Zagrebačkoj burzi kako će kupoprodajni ugovor za šest novih zrakoplova A220-300 sklopljen s Airbusom prenijeti na irski Griffin Global Asset Management kojem će plaćati leasing. Naime, uzimanje leasinga je potpuno očekivani potez s obzirom da Croatia Airlines nema novca za kupnju naručenih zrakoplova. Međutim, sasvim legitimno je postaviti pitanje može li gubitaš poput CA izdržati još veće leasing troškove?

Već neko vrijeme je poznato da Croatia Airlines sljedećih godina planira zamijeniti svoje postojeće zrakoplove s 15 novih. Ono što je po nekim poznavateljima zrakoplovne branše iracionalno, jest odluka o kupnji posve novih zrakoplova, kao i izbor zrakoplova A220-100 i A220-300 koji definitivno nisu najprikladniji potrebama Croatia Airlinesa. Kataloška cijena jednog A220-100 iznosi 81 milijun dolara, a A220-300 91,5 milijuna. Neobičajeni izbor tipa zrakoplova Airbus ne bi trebao nikoga iznenaditi obzirom da odluku o kupnji zrakoplova donosi Radničko vijeće, što nije slučaj nigdje u svijetu kao ni u EU, osim u Hrvatskoj.

Analitičar Šćuric također ukazuje na loše i zastarjele odluke nacionalne zrakoplovne kompanije budući, primjerice, više nitko nema letove poput CA koji Zagreb povezuje s Rimom preko Splita. Analitičar zaključuje kako su zaposleni u Croatia Airlines na čelu s upravom “doktori u žicanju novca od države”.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon