OBOŽAVATELJ POKOJNOG TURISTIČKOG GANGSTERA NE ZNA DA SE DODIJELJENA RJEŠENJA VLASNICIMA APARTMANA NE MOGU UKINUTI

Tekst: Panopticum/Nedo Pinezić

Foto: DuList

Povodom nedavne izjave za medije gradonačelnika Dubrovnika Mate Frankovića kojom najavljuje kako bi Dubrovnik prvi u Hrvatskoj mogao zabraniti nove apartmane, ali i ukinuti 30 posto postojećih apartmana donosimo komentar Nede Pinezića, savjetnika za razvoj turizma u lokalnoj zajednici koji je iznio svoje mišljenje oko najnovije odluke Grada Dubrovnika iz kojeg je razvidno da obožavatelj pokojnog turističkog gangstera iz Dubrovnika ne poznaje turističku materiju budući se dodijeljena rješenja vlasnicima apartmana ne mogu ukinuti.

Komentar Nede Pinezića pod naslovom “Odgovor na pitanja u vezi najavljenih aktivnosti Grada Dubrovnika prema vlasnicima kategoriziranog smještaja u domaćinstvu” donosimo u nastavku teksta i to kako slijedi:

“Vezano za izjave gradonačelnika Grada Dubrovnika gospodina Mata Frankovića koje su prenesene u medijskoj objavi pod naslovom „Dubrovnik će prvi u Hrvatskoj zabraniti nove apartmane, ali i ukinuti 5.000 postojećih kreveta“ mogu sa strane struke komentirati i sljedeće:

  1. Evidentno je da u ukopnom broju raspoloživih kapaciteta na području Grada Dubrovnika prevladava hotelski kapacitet a da smještaj u domaćinstvu zauzima tek 34% od ukupnog kapaciteta što je daleko ispod hrvatskog prosjeka. Dakle ako negdje imamo podzastupljenost obiteljskog smještaja u odnosu na ukupan kapacitet to je upravo područje Grada Dubrovnika.
  1. Već dodijeljena rješenja o odobrenju pružanja usluga smještaja u domaćinstvu ne mogu se retrogradno poništiti.
  2. Apartmani u domaćinstvu su vrsta smještaja koji nastaju kategorizacijom već postojećih, izgrađenih stanova. Ograničavanjem izdavanja rješenja o kategorizaciji se nikako ne može smanjiti izgradnja stanova. Drugim riječima broj ljudi na nekom prostoru ne ovisi o broju izdanih rješenja o odobrenju za pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu, tzv. „kategorizacija“ već o broju izgrađenih stanova. Izgradnja stanova ovisi o prostornim planovima i izdanim građevinskim dozvolama. Ti izgrađeni stanovi mogu imati namjenu stalnog, privremenog ili povremenog stanovanja. Svi stanovi koji nemaju na svojoj adresi prijavljene stanare kojima je to mjesto prebivališta su stanovi za privremeno i povremeno stanovanje.
  3. Sloboda kretanja ljudi i pravo raspolaganja privatnom imovinom omogućuju vlasnicima stanova da u svoj stan prime prijatelje, da svoj stan iznajme drugoj osobi na kraći ili duži rok pa čak da i druga osoba dobije pravo podnajma trećoj osobi. Stan se može iznajmiti i nerezidentima, stranim državljanima, osobito onima s prostora Europske unije i Europskog ekonomskog prostora po istim uvjetima. To možemo i ne moramo zvati turističkim prometom ali promet ljudi se odvija bez obzira kako mi to zvali.
  4. Što se tiče prenamjene gospodarskog objekta u stambeni objekt, tu je procedura propisana uz poštivanje određenih uvjeta. Takav, prenamijenjeni objekt može biti i ne mora biti stavljen u legalnu turističku ponudu putem „kategorizacije“ ali on i dalje ostaje stambeni objekt.
  5. Svako povećanje poreznih i komunalnih davanja domicilnom stanovništvu koje ima u vlasništvu nekretninu na području Grada Dubrovnika donosi posljedicu umanjenja prihod od drugog dohotka pa će se takva nekretnina pokazati prevelikom teretom za održavanje a legalno poslovanje neisplativo. Zbog toga će se dio takvih nekretnina otuđiti bilo dugoročnim najmom drugim osobama s većim prihodima bilo prodajom. U svakom slučaju u tim će se nekretninama i dalje odvijati promet ljudi ali s umanjenom mogućnošću kontrole, ako neće biti u legalnom sustavu iznajmljivanja, a domicilno stanovništvo će odlaziti u druge sredine, povoljnije za život. Time će se nastaviti trend smanjenja populacije i odumiranja lokalnog stila života. Slikovito rečeno, u najatraktivnijem dijelu godine bit će sve više ljudi a kroz cijelu godinu sve manje. Također mogu se očekivati smanjeni prihodi od poreza na prvi dohodak (od nesamostalnog rada i samostalne djelatnosti) kao i na drugi dohodak (od imovine i imovinskih prava) te smanjenje prihoda od turističke pristojbe i članarine.
  6. Socijalno stanodavstvo je u domeni gradova i općina koji imaju u vlasništvu stanove takve namjene ili ako ih nemaju trebaju pokrenuti programe socijalne stanogradnje i dobro osmisliti njihovo iznajmljivanje. Socijalna stambena pitanja općina i gradova isti ne mogu rješavati zadiranjem u prava privatnih vlasnika stanova. Sukladno tome nema načina da bi se silom natjeralo privatne vlasnike stanova da ih iznajmljuju isključivo nekoj određenoj skupini podstanara odnosno silom zabranilo da ih ne smiju iznajmljivati nekoj određenoj skupini podstanara.
  7. Što se tiče izjave da hotelske investicije otvaraju radna mjesta ona je također dvosmislena. Hotelske investicije velikih kompanija otvaraju radna mjesta ali za strane sezonske radnike kao rezultat smanjenja izdataka za zaposlenike. Domaća radna snaga je gotovo nestala kao potencijal upravo zbog sezonskog zapošljavanja i niskih plaća u sektoru. Upravo zbog toga mladi ljudi ne mogu biti kreditno sposobni a ne mogu ni plaćati stambene režije kroz cijelu godinu.
  8. Svaki načelnik i gradonačelnik treba dobro proučiti demografska kretanja na području svoje samouprave u posljednjih 20 godina kao i promjene u nositeljima vlasništva privatnih stanova ali i komercijalnih turističkih objekata kako bi stekao uvid u trend. Pored toga podaci koji nam govore u promjeni u zastupljenosti rada na određeno prema radu na neodređeno, kao i odnosu domaće i strane radne snage važni su za donošenje procjene o ekonomskoj sigurnosti domaćih zaposlenika u turističkom sektoru. Na osnovu tih podataka prosudbe o mogućim učincima planiranih mjera bit će puno jasnije.”

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon