MUŠKI KLUBOVI I ESTETIKA LJEPOTE

Razgovarala: Silvija Bushill

Foto: AZ

Biljanu Kašić, sveučilišnu profesoricu te feminističku i postkolonijalnu teoretičarku zamolili smo da nam oslika današnju poziciju žene, napose u svjetlu njene retradicionalizacije u hrvatskom i europskom društvu.

Uloga nekih organizacija poput katoličke organizacije Opus Dei je nesporna. No, uvijek je riječ o sprezi politike, utjecajnih financijskih krugova  i crkve, na ovaj ili onaj način

Feministkinje i sve žene koje se zauzimaju za progresivne ideje upozoravaju na sve lošiji socijalni, ekonomski , politički i ini položaj žena u Hrvatskoj ali i u Europi i svijetu. Zbog čega je tomu tako?

Trendovi su  zabrinjavajući na svim razinama i u svim sferama života, kako  na nacionalnoj tako i globalnoj razini, a svjedoče o redukciji  ostvarenih  ženskih  prava i naznakama novih prijetnji, rastućoj ekonomskoj nejednakosti po spolu/rodu, feminizaciji siromaštva i  seksualnom ropstvu kao i  sve većoj izloženosti riziku od obiteljskog, muškog nasilja.

Broj menadžerica u svijetu je ispod deset posto 

Izvjesno je da  patrijarhalni kapitalizam ili „kapitalistički patrijarhat“, kako to znalački tumači  slovenska feministkinja Ljiiljana Burcar, potiče  segregaciju  tržišta rada po spolu i produbljuje podjelu rada u obitelji pri čemu su tzv. fleksibilniji oblici rada  „naklonjeniji  ženama“, a s druge strane  uslijed neoliberalnih procesa ekonomije koji posljedično devastiraju socijalnu državu i njezine sustave skrbi, teret podmirenja tih potreba prvenstveno pada na žene. Inače, agonalni kapitalizam koji živimo računa na žene  tek kao besplatni resurs što u kući što unutar afektivne ekonomije života.

Pritom, ne možemo previdjeti da se sve vrijeme događa  ‘selidba moći’  po spolu/rodu, pri čemu je jedna od najizrazitijih ona iz političke u financijsko-menadžersku i korporacijsku sferu u korist jednog spola. Broj menadžerica u svijetu je ispod deset posto.

Posebnu analizu zahtijeva i „redrogradni puč“ koji u zadnja dva desetljeća  nastoji  doslovno prebrisati  sve prostore progresivnih promišljanja i postignuća.

Barijere među spolovima uvelike su srušene, prevladavajuće paradigme patrijarhata uglavnom su u raspadu ali je društveni napredak i dalje spor. Zašto?

Patrijarhat je i dalje žilav, a usudila bih se reći još žilaviji u kontekstu raznih novouspostavljenih podupirača. Feministkinje govore o retradicionalizaciji različitih sustava patrijarhalnih struktura i praksi (kapitalističkoj, neokolonijalnoj, rasnoj), o novoj muškoj supremaciji, o homonacionalizmu kao i o novom tipu  duhovno-ideološkog nadzora nad  obitelji, napose životima žena od strane određenih  vjerskih krugova i crkvenih institucija.  Tomu svjedočimo i ovdje , kao uostalom i u cijelom svijetu, pri čemu je uloga nekih organizacija poput katoličke organizacije  Opus Dei nesporna. No, uvijek je riječ o sprezi politike, utjecajnih financijskih krugova  i crkve, na ovaj ili onaj način.

Sve veći je broj mladih žena i djevojčica koje su opsjednute fantazmima novih mamaca  estetske kirurgije, a pod krinkom „vječne mladosti“ i „vječne ljepote“, podliježu različitim zahvatima i intervencijama na svome tijelu

Mediji, utjecaj „muškog kluba“ i dvostruki rad žena (na poslu i u kući) po mišljenju analitičara kočnica su uravnoteženja odnosa žena i muškaraca. Ima li još nekih elemenata koji utječu na takav odnos?

Imate pravo. S jedne strane, „muški  klubovi“, prisutni i uprizoreni  na više načina počevši od „muških korporativnih bratstava“, financijskih i političkih  krugova do profesionalnih interesnih lobija se revitaliziraju,  kreirajući novi tip muške, podržavateljske dominacije. Dovoljno je samo vidjeti kako funkcioniraju muški interesni lobiji u politici ili bankovnom sektoru,  onkraj različitih  političkih uvjerenja. S druge pak  strane, u okolnostima prekarizacije i suženih izbora na tržištu rada, žene su uz migrante ono najfragilnije mjesto, te stoga najčešće gube poslove te nestaju s legalnog tržišta rada.

Svedene na socijalni reproduktivni rad koji sve više uključuje brigu za starije i nemoćne, nerijetko financijski ovisne o suprugu ili partneru,  one sve više ulaze u zonu bezglasne moći, odnosno vlastite deprivacije. Ako se do prije desetak godina moglo govoriti o „dvostrukom radu“ ili „trostrukom radu“ žena te o mogućem uravnoteženju tipova posla,  danas valja pronaći neke prikladnije termine za ovu poziciju u kojoj su se žene našle.

Smatram da mediji često uskogrudnim i neosviještenim, a ponekad i spektakulariziranim pristupom podilaženja populističkom auditoriju, ne pridonose  idejama jednakih i ravnopravnih žena i muškaraca (dovoljan je primjer afirmacija patrijarhalne uloge majčinstva!), kao ni osoba drukčijih spolnih orijentacija.

Polje umjetničke prakse je ključno da bi se otvorio prostor  za razgovor o kritičkim pitanjima suvremenosti: od nasilja, kolonizacije do feminizacije siromaštva i suvremene socijalne i neopatrijarhalne opresije

Odnos žena prema vlastitom tijelu, ali i snaga kozmetičke industrije i estetske kirurgije kao da zaustavljaju postignuti napredak. Ili ne?

Odnos žena prema vlastitom tijelu je neiscrpna tema u feminizmu jer se žene  sve vrijeme prikazivalo  putem tjelesnosti i tjelesne privlačnosti  ili svodilo na tjelesnost te time obezvrijeđivalo.  Žensko tijelo  uvijek je bilo  medij različitih tipova  zlorabe,  opredmećivanja i opresije, od onih zbiljskih do simboličkih. ‘Tržište ljepote’ i ljepotom uvijek je  igralo važnu ulogu u pothranjivanju stereotipa o ženstvenosti no  mit ljepote u popularnoj  i medijskoj kulturi danas posredovan je komodifikacijom zahvaljujući  diktatu kozmetičke industrije  i estetske kirurgije, što priču čini banalnijom i kompleksnijom.

Sve veći  je broj mladih žena i djevojčica koje  opsjednute  fantazmima novih mamaca  estetske kirurgije, a pod krinkom „vječne mladosti“ i „vječne ljepote“, podliježu  različitim zahvatima i intervencijama na svome tijelu. Ono što sad zabrinjava, onkraj  spomenutih manipulativnih formula jedne od  financijski najunosnijih medicinskih grana, su dugoročne implikacije ovih kirurških zahvata na zdravlje žena, kako fizičko tako i mentalno. Teze da se radi o slobodi izbora i da će ove vrste zahvata pridonijeti socijalnom osnaživanju mladih žena  po mojem su dubokom uvjerenju  obmanjujuće i neistinite, a sindrom ovisnosti koji prati ovakav čin  koji u konačnici porobljuje žene, jedan je od znakovitih inidkatora.

Feministkinje govore o retradicionalizaciji različitih sustava patrijarhalnih struktura i praksi (kapitalističkoj, neokolonijalnoj, rasnoj)

Da li se u umjetničkim praksama, od slikarstva i književnosti do likovnosti i plesa problematizira i prikazuje pozicija žene?

Sve vrijeme, a napose posljednja dva desetljeća, umjetničke prakse  su važan kritički prostor za  komunikaciju  progresivnih ideja kako o društvu tako i o akterima  društvenih promjena, a to su  zacijelo žene. Feministička umjetnička praksa je tako za mene uvijek radikalni angažman jer temeljno provocira „estetičku ideologiju“ kulturnih polja opterećenih čvrstim označiteljima, dekonstruira patrijarhalne ideologeme  i kreira umjetnost kao otvoreni imaginarij s različitim eksperimentima. Polje umjetničke prakse je ključno da bi se otvorio prostor za razgovor o kritičkim pitanjima suvremenosti: od nasilja, kolonizacije do feminizacije siromaštva i suvremene socijalne i neopatrijarhalne opresije. Vidim je kao model otpora u suvremenosti jer nas prisiljava da razmišljamo onkraj samorazumljivosti, jer nas dovodi u novu situaciju odgovornosti.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon