I CROATIA AIRLINES SVOG MASONA IMA
Tekst: Panopticum
Foto: CA/Rotary klub Agram/Business
U trenucima dok su cijele flote zračnih avioprijevoznika zbog korone prizemljene širom svijeta Croatia Airlines (CA) odlučila je nesvakidašnjom poslovnom odlukom pojačati svoju flotu s dodatnim Airbusom A319 starim 8 godina. Kako se neslužbeno može saznati, u srijedu, 13. svibnja 2020. u zračnu luku Zagreb (ZLZ) stigao je iz vojne zračne luke Woensdrecht u Nizozemskoj zrakoplov s 150 sjedišta tipa Airbus registarskih oznaka C/N 5085. Prije CA, zrakoplov je već promijenio nekoliko prijevoznika među kojima su HiFlay i HiFlay Malta.
KADROVSKA RJEŠENJA NA ZATVORENIM SJEDNICAMA VLADE
Istovremeno je u relativnoj medijskoj tišini prikrivenoj pandemijom korone Vlada RH na svojoj 226. zatvorenoj sjednici održanoj 23. travnja 2020. godine donjela kadrovsku odluku s prijedlogom da Nadzorni odbor društva Croatia Airlines d.d. ponovo usvoji imenovanje Jasmina Bajića članom Uprave, odnosno direktorom društva Croatia Airlines d.d. na razdoblje od najduže šest mjeseci, a do provedbe postupka imenovanja člana Uprave – direktora Društva putem javnog natječaja, jer mu mandat ističe 5. svibnja 2020. godine. Na taj način je Jasmin Bajić po četvrti puta zaredom imenovan na šestomjesečni mandat vršitelja dužnosti, te je već tri godine neprekidno na funkciji v.d. direktora CA. Prvi je put imenovan u studenome 2017., a Uprava CA tim posljednjim imenovanjem ulazi u sedmi mandat privremenog upravljanja. Odmah nakon te odluke Vlade RH sazvan je NO CA na kojem je ministar Oleg Butković sproveo Plenkovićevu naredbu i postavio Jasmina Bajića na čelo CA. Iako Jasmin Bajić nije najadekvatniji kandidat za tu poziciju, prema insajderskim informacijama iz CA, za ponovno imenovanje Bajića na tu poziciju zaslužan je nekadašnji direktor i najveća štetočina iz redova CA, ali i otac Plenkovićeve šefice kabineta, Ivan Mišetić.
ZIDAR IZ ROTARY KLUBA AGRAM
Osim glavne zvijezde hrvatske masonerije u liku nekadašnjeg Glavnog državnog odvjetniaka Dražena Jelenića, i Croatia Airlines ima svog minijaturnog masončića učlanjenog u Rotary klub Zagreb Agram. Naime, kako je vidljivo sa službenih stranica zagrebačkog Rotary kluba, Jasmin Bajić je pristupio spomenutom klubu 22. studenog 2018. godine. Zasad je ostalo nepoznato je li spomenuto članstvo među rotarijancima bilo značana prednost prilikom imenovanja Jasmina Bajića na mjesto šefa Uprave CA, jednako kao i preporuka u obliku Odluke Povjerenstva za sprečavanje sukoba interesa od 7. prosinca 2018. godine pod poslovnim brojem P-73/18 kojom je Jasmin Bajić kažnjen obzirom da je primio i zadržao nedopušteni dar od francuske tvrtke od koje domaća zrakoplovna kompanija na čijem je čelu kupuje avio motore i dijelove za svoje zrakoplove tipa Airbus te zbog nabave 54 knjige na teret CA čiji je on koautor.
TKO VUČE KONCE?
Ono što je vać sada jasno jest da će imenovanje direktora Croatia Airlines u liku Jasmina Bajića skupo koštati premijera Andreja Plenkovića. Što politički, što financijski. Naime, posljednjih dana moglo se čuti iz neslužbenih izvora kako Goran Marić, ministar državne imovine i premijer Andrej Plenković na čelu Croatia Airlinesa žele za direktora, Jasmina Bajića i to pod navodnim pritiskom – Ivana Mišetića.
Da podsjetimo, Ivan Mišetić je pred USKOK-om vrlo aktivno pjevao o aktivnostima u tvrtkama povezanim s aferom Fimi – medija i darovanjima osuđenom bivšem premijeru Sanaderu u obliku skupih interkontinentalnih avionskih karata u vrijednosti većoj od 700 tisuća kuna. Čini se da Mišetić, nakon što je smjenen u CA i bez obzira na teške optužbe kojima je bio izložen, ima svoje prste u kadrovskim odlukama vezanim uz tvrtku kojoj je prouzročio gubitke veće od milijardu kuna. Naime, Mišetić iako je imao sve elemente za kazneni progon s mogućnošću malo duljeg boravka u Remetincu nikada nije procesuiran, već je tužio Croatia Airlines za naknadu štete. Dakle, izuzetno mu je važno da se nagodi s tvrtkom za odštetu. A koji je najbolji način za tu moguću sudsku odluku nego da postavi svog potrčka poput Jasmina Bajića na ključno mjesto u CA. Tako bi izravno mogao utjecati na ishod nagodbe i usput zaštititi svoje mutno poslovanje iz vremena premijera Ive Sanadera, i to sve do trenutka dok ne ode u porezno-pravosudnu zastaru.
UMILJATO JANJE DVIJE MAJKE SIŠE
Osim navedenog, važno je za istaknuti kako je Ivan Mišetić mjesto u Nadzornom odboru Lufthansina City Linea dobio zbog dobro obavljenog posla s leasingom zrakoplova. Šest zrakoplova Dash uzeto je na leasing od tvrtke Goal Verwaltungsgesellsachft u vlasništvu Lufthanse. I ostali ugovori i potezi Uprave sklopljeni s konkurentskim njemačkim avioprijevoznikom ukazuju na to, a naročito podatak da je bivši direktor Croatia Airlinesa u isto vrijeme sjedio na dvije stolice. Osim što je sjedio u Croatiji, sjedio je i u Nazornom odboru Lufthanse. Po mnogim analitičarima na štetu i propast Croatia Airlinesa.
Nadalje, Ivan Mišetić je sjedio i u nekoliko nadzornih odbora u poduzećima Brune Orešara. Eto, čovjeku se posrećilo, pa je sjedio u nadzornim odborima od Frankurta na Majni pa sve do Pučišća na Braču. Zanimljiv je podatak da je Mišetić Lufthansi također prepustio sve važnije Croatijine međunarodne linije, a postupak storniranih rezervacija u Croatiji Airlines sveo je, bez prava na odštetu, na tri dana pred polazak zrakoplova.
Jasno se sada pokazuje zašto je Croatia Airlines odustala od isplativih tržišta poput Rusije, Skandinavije, SAD i Australije, te zašto hrvatski putnici, gdje god da polete, uglavnom moraju ići preko Frankfurta ili Münchena, a Jasmin Bajić samo nastavlja utabanim stazama svojih prethodnika.