FINANCIJSKO IZVJEŠĆE CROATIA AIRLINES ZA 2023. GODINU POKAZUJE DA NACIONALNI PRIJEVOZNIK I DALJE VRLO LOŠE POSLUJE

Tekst: Alen Šćuric

Foto: Croatia Airlines

Croatia Airlines je nedavno objavila financijsko izvješće za prva tri kvartala 2023. godine. U tom periodu kompanija je ostvarila 13.081 letova (11.690 prošle godine), 19.999 uzlijetanja (17.589 prošle godine), 28.083 blok sati (24.908 prošle godine). Croatia je u prosjeku letjela 73 leta dnevno (prošle godine 64 leta dnevno). Kompanija je prevezla 1128 tona carga (1065 prošle godine). Kompanija ima težinski load faktor od 63,5% (59,6% prošle godine). No, prihodi od carga su pali za 18%.

Kompanija je prevezla 1.350.237 putnika (1.088.000 prošle godine). Od toga je 313.426 putnika u domaćem, a 978.566 u međunarodnom prometu, dok je na charterima prevezeno 58.245 putnika. Istinski tragično je da je kompanija koja većinu prometa ima od turizma ima tako malo chartera. Broj putnika je 24% bolji nego prošle godine, no još uvijek 21% manji nego 2019. (1,7 milijuna putnika). Kompanija je imala istinski tragičan load faktor od 65,9% (61,9% prošle godine). Danas kompanije u načelu imaju preko 80% load faktora (LCC preko 90%), a isplativo letenje je sa oko 75% load faktora. Ovo je dobrih 10-15 postotnih bodova manje od drugih kompanija Europe.

Croatia je ostvarila 204,5 milijuna EUR prometa (prošle godine 170,4 milijuna). Kompanija je profitabilna 7,1 milijun EUR (prošle godine gubitak od 13,1 milijun EUR). Ovo je vrlo loš rezultat. Sve kompanija Europe imaju enormne profite. U načelu europske kompanije danas imaju oko 2,5 milijuna EUR profita po avionu, što znači da bi Croatia trebala imati bar 30 milijuna EUR profita. Air Serbia ima oko 50 milijuna EUR profita. EBIT je 9,3 milijuna EUR (-10,9 milijuna prošle godine). EBITDA je 23,3 milijuna EUR (5,7 milijuna prošle godine).

Nažalost u profitu je i prihod od sale & leaseback aviona koji je proveden u IX. mjesecu. Da se to desilo nije profit bi bio još značajno manji ili ga možda i ne bi bilo. Kompanija je prošle godine imala prihode od prodaje dugotrajne imovine od samo 74.499 EUR, no ove godine radi sale & leaseback aviona prihod je 22.173.529. To znači da je kompanija radi sale & leasebaka uprihodila 22,1 milijun EUR. A profit je samo 7,1 milijun EUR. Hmmmm. I ovo posebno zabrinjavajuće jer se bilanca i ponovo napumpava prodajom opreme. Konačno, sada će kompanija imati i daleko veći trošak lizinga, što se taman nije očitovalo do IX. mjeseca. Znači napumpan je profit prodajom taman na kraju perioda, ali u istom se ne vidi povećanje lizinga koje je tek krenulo. Koja financijska namještaljka!

Kompanija i dalje ima ogromnu zaduženost, te je zadužena 78,8 milijuna EUR. Kompanija je na zaduženost potrošila 3,0 milijuna EUR (prošle godine 1,4 milijuna EUR). Croatia Airlines je od države dobila 12,5 milijuna EUR u prvih devet mjeseci (8,1 milijun prošle godine).

Kompanija ima 922 zaposlena (926 prošle godine). No, kada se dodaju i zaposlenici Amadeus Croatie i Obzor putovanja koji su u vlasništvu Croatie, kompanija ima 940 zaposlenih. Puno previše. Kompanija je 30. 9. 2023. imala 646 operativnih zaposlenika i 269 neoperativnih zaposlenika. Puno previše neoperativnih. Posebno je loše što kompanija ima 7 neoperativnih zaposlenika više nego prošle godine, a 25 operativnih manje. Croatia je zaposlila 11 novih pilota, koji su zamijenili pilote koji su otišli, i 24 sezonske kabinca. Kompanija ima 23 ustupljena radnika koji su pomoćna radna snaga na održavanju aviona.

Prosječan trošak goriva u promatranom periodu je bio 82 USD po barelu. Kompanija smatra da može održivo poslovati uz trošak goriva do 90 USD po barelu. Kompanija dobiva nešto više od 50% emisijskih jedinica, dok preostale kupuje na OTC tržištu. Prosječna cijene emisijskih jedinica je u prvih devet mjeseci koštala 86 EUR po toni (prošle godine 80 EUR po toni). Ovo predstavlja dodatno i ozbiljno financijsko opterećenje kompanije. Inflacija je u XI. mjesecu prošle godine bila 13,1%, u XII. mjesecu 9,2%, da bi u IX. mjesecu ove godine pala na tek 4,3%. Ovo je pozitivan efekt za Croatiu Airlines.

Na Croatiu nema utjecaj Rusko-ukrajinski rat obzirom da kompanija nije letjela za Ukrajinu i Rusiju, osim sa St.Peterstburg prije Covida-19 koja linija se nije obnovila prije sukoba. Isto tako za Izrael kompanija preveze tek 5000 putnika godišnje, što je promet od 380.000 EUR i zanemariv je za kompaniju. No na cherterima za Izrael kompanija godišnje obavi 60 do 80 rotacija iz Zagreba i Dubrovnika. Uz to avion za Izrael se koristio noću kada bi inače bio parkiran. Ovaj promet je zaustavljen krajem sezone. Isto tako kompanija neće moći letjeti chartere za Beirut. Na sreću ovo se desilo pred kraj sezone, a Croatia ovih letova nema zimi, pa je za nadati se da će se stanje stabilizirati do proljeća iduće godine kada bi ti letovi trebali ponovo krenuti.

Kompanija je imala 13 aviona u floti, 2 Airbusa A320, 5 A319 i 6 Dash 8-400 (12 prošle godine). Prosječna starost flote je bila 18,4 godina. Croatia je sve avione A320 obitelji prodala u sale & leaseback, pa sada više nema aviona u vlasništvu. Jedan A320 je nabavljen po načelu power by hour, tj. njegovo operiranje se plaća isključivo po satu naleta, a avion služi kao backup za kvarove drugih aviona, te za skuplje ad hoc chartere u top sezoni. Tehnika Croatie Airlines osim na line maintenaceu, u prva tri kvartala obavila je četiri šestogodišnja pregleda i osam C-checka za druge kompanije.

Zaključak je da kompanija i dalje vrlo loše posluje. Profit je 4,5 puta manji nego kod drugih kopanija u Europi, a profit bi bio i daleko manji da u njemu nije prihod od sale & leaseback, kompanija ima 21% manje putnika nego 2019. iako su druge kompanije vrlo blizu 100% (neke i bitno preko toga), kompanija ima tragično loš load faktor, kompanija od države dobiva bitno više nego prije (preko 12 milijuna EUR)… Kompanija planira na razinu iz 2019. stići tek 2024., tj. godinu do dvije nakon većine kompanija u Europi.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon