EU PRIJESTOLNICA KULTURE 2020. JE GRAD BEZ JAVNOG PRIJEVOZA
Tekst: D. N.
Foto: RF
Na konferenciji za medije Radničke fronte održane u četvrtak, 11. lipnja 2020. koja je stanje u Autotroleju komentirala transparentom „Rijeka 2020. – grad bez javnog prijevoza” govorili su njezini članovi, među njima i Katarina Peović. Drugo što su naveli je činjenica da je Rijeka osiromašeni grad iz kojeg je otišlo 11 tisuća stanovnika u 7 godina, a industrija je ugašena.
Članovi su na konferenciju za medije došli uz potporu građana i samih vozača Autotroleja, kako bi upozorili na to da bi Rijeka, treći najveći grad u Hrvatskoj, uz 12 jedinica lokalne samouprave, mogla ostati bez javnog prijevoza zbog stečaja koji prijeti Autotroleju radi korona krize i slabog poslovanja. To znači gubitak više od stotine radnih mjesta i poraznu činjenicu da grad očito ne može zadovoljiti osnovne potrebe stanovnika – a javni prijevoz je jedna od temeljnih. Upozorili su kako to stanje nije od jučer, javnim prijevozom se u Rijeci služe samo siromašniji, a nedostatak linija prisiljava ili na automobil ili na hodanje – što je zdravo, ali nadaju se da gradonačelnik ne misli da je to jedini način.
Članovi su istaknuli kako se sve zbiva, naravno, velikim dijelom zbog pandemije i smanjenog korištenja javnog prijevoza, ali da se vlast u gradu ponaša cinično a Obersnel krivnju prebacuje na Riječane – jer navodno ne troše previše karata koje su, kažu, preskupe. Postoji i odgovornost države – to ne spore – paradoksalna je odluka Vlade da ne daje potporu poduzećima koja su u vlasništvu države ili jedinica lokalne samouprave – pa su radije financirali lance kladionica koji su prošle godine ostvarivali stotine milijuna dobiti, nego da pomogne održavanju javnog prijevoza u gradovima. Situaciju sigurno pogoršava kašnjenje subvencija jedinica lokalne samouprave, korisnika usluge Autotroleja. (Od predviđenih 17,5 milijuna kuna subvencija u prva četiri mjeseca naplaćeno je tek pet.) No, pravi problem, smatraju, nije ni korona virus, ni putnici koji zaziru od autobusa, već nedostatni prihodi zbog dvije stvari – nedovoljno sredstava od grada i šireg osiromašenja Rijeke i okolice. Grad Rijeka i ostale jedinice lokalne samouprave – kao suvlasnici Autotroleja – subvencioniraju tek oko 30% ukupnih troškova Autotroleja, dok primjerice Maribor kao grad podjednake veličine kao Rijeka subvencionira oko 70% ukupnih rashoda njegovog komunalnog autoprijevoznika (ili subvencije sudjeluju u ukupnim prihodima sa 70%). Javni prijevoz ne može biti stvar tržišta – odnosno potražnje – pa kada nema dovoljno potražnje da gasimo javni prijevoz, rekli su.
Uglavnom, zaključuju, Rijeka 2020., izgleda, može biti prijestolnica kulture, ali ne može osigurati jednostavnu i svima potrebnu uslugu – javnog prijevoza. Rješenje vide u revitalizaciji lokalne privrede te stvaranju jakih privrednih sustava a ne svođenju privrede na malo i srednje poduzetništvo koje nije u stanju financirati normalnu razinu javnih usluga koje se temelje na solidarnosti i egalitarnosti.