SLUČAJ LIDL: ZAŠTO U HRVATSKOJ I DALJE VLADA NESVAKIDAŠNJI ŠLAMPERAJ?
Tekst: I. L./Panopticum
Foto: M. M.
Iako posluju s gubitkom trgovački lanci u Hrvatskoj, koji su većinom u stranom vlasništvu, grade sve veći broj trgovačkih centara diljem Hrvatske. Došavši u Hrvatsku od tada neprestano kumuliraju gubitke iz prethodnih godina, a to znači da od osnutka nisu platili Republici Hrvatskoj niti kune, odnosno sada niti eura, poreza na dobit.
Kako je moguće da kronični gubitaši stalno grade nove trgovačke centre i “investiraju”? Odgovor se krije u odluci vlade iz 2000. godine, dakle u vrijeme SDP-a, kojom se izgradnja trgovačkih lanaca od stranaca proglašava strateškim investicijama i na temelju toga oni sve što investiraju praktično knjiže kao gubitak. Na temelju toga, sve dok gubitak ne pokriju iz dobiti ne trebaju plaćati porez na dobit. Dakle, država im pomaže dragovoljnim odustajanjem od poreza na dobit da šire svoje prodajne mreže na teret državnog proračuna. I to posebno u turističkim mjestima na jadranskoj obali gdje im dnevni promet u vrijeme glavne turističke sezone često prelazi dva milijuna eura (prema neslužbenim podacima), samo po jednom trgovačkom centru.
Ista ovakva praksa je bila do prije nekoliko godina u Mađarskoj nakon čega su Mađari stranim trgovačkim lancima dali ultimatum da moraju plaćati porez ili neka napuste zemlju, jer je nemoguće poslovati godinama s gubitkom a i dalje nesmetano postojati kao poslovni subjekti. Nažalost, ono što više nije moguće u Mađarskoj još uvijek je moguće u Hrvatskoj.
Naime, u državi koju napušta sve veći broj hrvatskih ljudi, iako su svim političkim strankama puna usta brige o građanima, i dalje vlada neuobičajeni poslovni i porezni šlamperaj. Naime u prilogu teksta donosimo fotografiju jednog čitatelja portala Panopticum čija snimka kupljenog proizvoda iz trgovačkog lanca Lidl govori više od tisuću riječi. Naime, iz priloženog je sasvim razvidno kako strani trgovački lanac smatra hrvatske građane više nego maloumnima nudivši im poljoprivredni proizvod pod nazivom “S HRVATSKIH POLJA” na svojim policama trgovina širom zemlje dok na istom proizvodu stoji na deklaraciji otisnuta Austrija kao zemlja porijekla. Obzirom na ovaj primjer, državnim institucijama bi se s razlogom moglo uputiti pitanje jesu li nadležni svjesni da hrvatski građani kupuju sumnjive proizvode upitne kvalitete s mogućnošću ozbiljnih zdravstvenih tegoba.
Zašto sve vlade Republike Hrvatske do sada nisu mrdnule niti prstom u zaštiti domaćih potrošača, ali i gospodarstva – u ovom slučaju domaće trgovine? Da ne bismo bili u zabludi, za takvu odluku Hrvatskoj trebaju novi ljudi koji će uistinu brinuti o nacionalnim interesima.