TOMAŠEVIĆEVO PREDIZBORNO RAZBACIVANJE NOVACA: NOVI ELEKTRIČNI AUTOBUSI BUČNIJI OD STARIH DIZELSKIH
Tekst: B. Matijević
Foto: Grad Zagreb
Povodom predizbornih vijesti da Grad Zagreb planira nabavu 70 električnih autobusa s kojima aktualni gradonačelnik Tomislav Tomašević podiže svoj političko-izborni rejting pred građanima Zagreba, donosimo nekoliko činjenica kojima skrećemo pozornost na utvrđene podatke koji ne idu u prilog već objavljenim naslovima u medijima koji žive od PR-a lokalne stranke na vlasti. Naime, medijskim naslovnicama poput “Tomašević krenuo po električne autobuse ali ne misli sve platiti”, stiče se dojam da trenutni gradonačelnik Zagreba ima posebne komercijalno-bankarske sposobnosti pregovaranja pri kupnji novog električnog autobusnog parka za grad Zagreb kod tvorničkih proizvođača gradskih vozila iako dotični nema ni dana radnog staža.
Iako ne poznaje materiju, Tomašević u nastojanju da fascinira širu javnost, građanima Zagreba nudi putem PR-a bezbroj tehničkih podataka električnih autobusa poput toga kako su opremljeni modernim sustavima za naplatu karata, USB priključcima, sustavom za brojanje putnika, telematikom, klimatizacijom i videonadzorom, a očekuje se i visoka energetska učinkovitost – s minimalnim dosegom od 300 km po punjenju za klasične i zglobne te 200 km za midi autobuse. Bajanje naroda grada Zagreba Tomašević završava već poznatim frazama kako “nabava električnih autobusa za ZET predstavlja povijesni iskorak u dekarbonizaciji autobusnog voznog parka ZET-a”.
Što znatiželjom, što sumnjama u javno iznesene podatke, suradnici portala Panopticum izvršili su u ulozi putnika, i još uvijek to rade, usporedno testiranje na navededenom električnom autobusu koji prometuje na liniji ZET-a broj 113 Ljubljanica – Jarun, i obratno, ali i starijim dizelskim istog proizvođača, uz vanjsku temperaturu zraka od 10 – 21C, te mjerenjem zaključili slijedeće:
- Elekrični autobus ZET-a su u vožnji čak bučniji od dizelskih istog proizvođača (i barem godinu dana starijeg)
- Buka u električnom autobusu ZET-a u vožnji doseže 58 db a dizela 56 db
- Buka s uključenom klimom u električnom autobusu ZET-a iznosi 78 db dok kod autobusa s dizelskim motorom iznosi 62 db
- Buka u električnom autobusu sprječava normalni razgovor među putnicima
Osim toga, dubiozno je i punjenje Tomaševićevog elektičnog autobusa ZET-a. Po riječima vozača, baterija se napuni do maksimalno 80% zbog podkapacitirane punionice u garaži na Ljubljanici uz samo jedan agregat snage 64 kW. Pregledom interijera tijekom vožnje putnički komfor je na istoj razini za oba tipa ZET-ovog autobusa istog proizvođača – i električnog i onog starijeg s dizelskim motorom.
Nadalje, električni autobus ZET-a je pušten u promet u proljeće 2025., pa će se tek vidjeti njegova autonomija/doseg u km i grijanje po hladnim danima. Primjerice, u Oslu je doseg električnih gradskih autobusa po hladnim danima znatno smanjen pa ne mogu odraditi cijelu trasu deklariranu od strane proizvođača Link na norvešku internetsku stranicu: (https://www.tv2.no/broom/elektriske-busser-taler-ikke-kulden-tas-ut-av-trafikk/16275544/). U prilogu teksta donosimo podatke mjerenja buke u ZET-ovim autobusima istog proizvođača na električni i na pogon s dizelskim agregatom te s uključenom ventilacijom/klimom i bez nje.
Dakle, može se sa sigurnošću potvrditi da je Tomaševićev predizborni “strujić”, najbučniji autobus do sada. Zanimljivo je također da isti električni autobus tijekom vikenda vozi oko jezera Jarun gotovo redovito prazan. Sve u svemu, veliko razbacivanje novaca građana Zagreba.
Podsjetimo, ZET planira nabaviti 33 klasična električna autobusa, 29 zglobnih električnih autobusa i osam midi autobusa uz investiciju od 50 milijuna eura. Prema planu, ako ga Tomašević uopće ima, prvih 62 autobusa (klasični i zglobni) trebali bi biti isporučeni ZET-u do listopada 2026. godine, stoji u priopćenju Grada Zagreba.