OTVOREN METRO U SOLUNU

Tekst: dr. sc. Stanislav Frančišković-Bilinski

Foto: www.carandmotor.gr

30. studenoga 2024. godine je u Solunu, drugom gradu po veličini u Grčkoj, otvoren novi metro, najmoderniji u Europi. Otvorio ga je grčki premijer Kyriakos Mitsotakis. Metro je posve automatiziran, vozi bez vozača, a na peronu se nalaze vrata koja se kao na liftu otvore kad metro stane na stanicu, čime se postiže apsolutna sigurnost da netko od putnika koji čekaju metro ne može pasti na tračnice. Važno je istaknuti da je Solun, iako je drugi grad po veličini u državi, relativno mali grad s oko 320.000 stanovnika, dakle skoro 3 puta manji od Zagreba. Unatoč tomu, njegovi gradski oci su za razliku od naših bili vrlo ambiciozni, tako da se u Solunu o metrou počelo razmišljati još prije više od jednog stoljeća. Međutim, radovi na probijanju prvog tunela krenuli su tek 1986. godine. Od tada je gradnja vrlo sporo išla i bivala prekidana, da bi radovi ponovno ozbiljnije krenuli 2003. godine.

Velike probleme pri gradnji stvarala je činjenica da je ispod ovog još od antike gusto naseljenog grada prava arheološka riznica. Iz tog razloga je 2013. godine projekt bio gotovo napušten, ali se 2015. godine Središnje arheološko vijeće ipak složilo izvaditi ove drevne antikvitete s trase i premjestiti ih na jednu od postaja, Venizelos, a konačno su izloženi na novoizgrađenoj stanici podzemne željeznice Agias Sofias prije službenog otvaranja metroa. Tuneliranje je slijedilo drevne trgovačke rute kroz središte lučkog grada koji je bio kontinuirano naseljen od davnina, a između ostaloga radovi su otkrili ulicu iz rimskog doba, starogrčka grobna mjesta, sustave vodovoda i odvodnje, mozaike i natpise te desetke tisuća artefakata koji su se protezali kroz stoljeća stare Grčke, također kroz bizantinsku i otomansku vladavinu.

Solunski metro zasad ima jednu liniju dugu 9,6 kilometara s 13 stanica na trasi, a u planu je daljnja izgradnja mreže. Prva četiri dana korištenje će biti potpuno besplatno, a nakon toga cijena karte će biti 0,60 eura, što je otprilike kao cijena polusatne karte ZET-a u Zagrebu. Očekuje se da će stavljanje metroa u funkciju posve prometno preporoditi Solun i riješiti ga svakodnevnih prometnih gužvi. Solun je najbolji primjer kako i jedan mali grad u relativno siromašnoj i zaduženoj zemlji može kontinuiranim radom i zalaganjem, makar i nakon dugo vremena, ostvariti ovakav grandiozan projekt na dobrobit svojih stanovnika.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon