LUFTHANSA RADIJE LETI PRAZNA NEGO DA SPUSTI CIJENE KARATA
Tekst: Š. Š.
Foto: A. L.
Pravila EU-a o korištenju slotova ne prisiljava nijednog zračnog prijevoznika da leti s praznim zrakoplovima, istaknuli su u srijedu, 12. siječnja 2022. u Europskoj komisiji nakon što su se pojavile optužbe da upravo ta pravila tjeraju avio-kompanije u gubitke i u nepotrebno onečišćenje okoliša.
Naime, Luftansa je krajem 2021. i početkom 2022. godine pokrenula popriličnu medijsku buku najavom da će tijekom ove zimske sezone letenja morati letjeti oko 18.000 puta de facto praznim zrakoplovima kako ne bi izgubila pojedine slotove.
Govoreći o žalopojkama Lufhanse koja se jedina žali na nedovoljno fleksibilna pravila, izvor iz Komisije je rekao da tih 18 tisuća praznih letova koje je kompanija najavila, predstavlja samo 5 posto njezinih kapaciteta te da je u ovoj zimskoj sezoni do 9. siječnja ove godine imala 61 posto letova u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu. Budući da je prag za korištenje slotova 50 posto, to znači da uopće ne mora letjeti s praznim zrakoplovima da bi sačuvala svoje slotove.
S druge strane, Lufthansa je otkazala dobar dio već prodanih letova, ali to se ne može pripisati pravilima o dodjeli slotova nego komercijalnim razlozima, to jest letovi su otkazani vjerojatno zbog toga što ne donose očekivani prihod. Prodana mjesta za jedan let premjeste na let za sljedeći dan ili na dan prije i napune zrakoplove te umjesto dva puta lete jedanput, navode u Komisiji.
Na pritužbe Lufthanse reagirali su mnogi ekonomisti i udruge za zaštitu potrošača, tvrdeći da ta kompanija i još neke radije biraju letjeti prazne nego da spuste cijene karata ili da odustanu od slotova.
Podsjetimo, slot je pravo na polijetanje i slijetanje u zračnim lukama u točno određenom vremenskom razdoblju. Slotovi se dodjeljuju kako bi se osiguralo normalno korištenje infrastrukturnih kapaciteta za prihvat i otpremu zrakoplova u zračnim lukama. To znači da se slijetanja i polijetanja moraju organizirati po točno određenom rasporedu kako ne bi došlo do zagušenja u određenim dijelovima dana.
Svake godine dodjeljuju se slotovi za zimsko i ljetno razdoblje letenja. Slotovi se dodjeljuju na temelju povijesnih prava, što znači da ga kompanija u normalnim okolnostima mora koristiti najmanje 80 posto da bi zadržala pravo za sljedeću sezonu.
Zbog pandemije covida-19 i restrikcija na putovanja u cilju suzbijanja zaraze, snižen je prag za korištenje slotova u zimskoj sezoni letenja 2021/2021 na 50 posto. Za ljetnu sezonu letenja koja traje od kraja ožujka do kraja listopada, prag se povisio na 64 posto.
Osim toga, u slučaju većih poremećaja, primjerice lockdowna nakon pojave omikron varijante koronavirusa, kompanije imaju pravo na tzv. “opravdano nekorištenje slota”, što znači da u tim okolnostima uopće ne moraju koristiti slotove u tim zemljama i pritom zadržavaju pravo na slot i za sljedeću sezonu. To izuzeće vrijedi dok su na snazi restrikcije i još dodatno šest tjedana. Tih dodatnih šest tjedana ostavljeno je kako bi se mogao ponovno uspostaviti normalan ritam, jer ljudi ne planiraju putovanja dok traju ograničenja.
U Komisiji također kažu da se mora voditi računa i o pravednoj tržišnoj utakmici, što znači onemogućiti dominantnu poziciju velikim kompanijama koje si zbog svoje veličine mogu priuštiti prazne letove radi zadržavanja slotova, a pritom zadržavaju visoke cijene karata. Ekonomisti tvrde da leteći praznim zrakoplovima kompanije na umjetan način pumpaju cijene i zadržavajući svoje slotove sprječavaju konkurente da uđu na tržište.