HRVATSKI UHLJEBISTAN: IAKO I DALJE POSLUJE S GUBITKOM CROATIA AIRLINES POVEĆAVA BROJ ZAPOSLENIH
Tekst: Alen Šćuric
Foto: C. Airlines
Croatia Airlines je objavila katastrofalan rezultat prvog kvartala 2025. godine. Čak 15,9 milijuna EUR minusa, što je 60,6% lošiji rezultat nego u I. kvartalu prošle godine. Prisjetimo se kako je prošle godine u I. kvartalu hrvatska nacionalna avio-kompanija zabilježila minus od 9,9 milijuna EUR, da bi na kraju godine minus bio 19,6 milijuna EUR. Znači da ove godine možemo očekivati 30 milijuna EUR minusa na kraju poslovne godine.
Ono što posebno treba brinuti je da je kompanija imala 5232 polijetanja, manje nego prošle godine (5272), manje operativno vrijeme od 6813 blok sati (6900 prošle godine), manje carga od samo 355 tona (365 tone prošle godine), te manji cargo load faktor od 56,8% (57,6% prošle godine). Ipak ostali rezultati su neznatno veći pa je kompanija imala malo više putnika (329.481 naspram prošlogodišnjih 321.936) što je istinski tragično, 2% povećanja uzmemo li u obzir da je broj putnika u Hrvatskoj porastao za 9,3%. Dakle, Croatia Airlines i dalje rapidno gubi tržišni udio. Od toga je domaćih putnika bilo 88.226, a međunarodnih 240.308, dok je na charterima prevezeno minimalnih 947 putnika.
Kompanija je imala i malo veći ostvareni putnički km (212.044 prema prošlogodišnjih 208.441), malo više raspoloživih sjedala (353.991 naspram prošlogodišnjih 349.095), te neznatno veći load faktor od 59,9% spram prošlogodišnjih 59,7%. Ovo je istinski tragičan load faktor, za bar 15 postotnih bodova niži od profitabilnih avio kompanija Europe i dobrih 19 postotnih bodova niži od prosječnog load faktora u Europi (78,8%). Također, kompanija je ostvarila manje prihoda od samo 47,9 milijuna EUR nego prošle godine (48,3 milijuna EUR). No zato su joj troškovi porasli sa 58,3 milijuna EUR na čak 63,8 milijuna. Putnički yield je pao sa 18,2 na 16,3 eurcenta/RPK. Kopanija je značajno smanjila financijska sredstva, sa 75,8 milijuna EUR na samo 38,8 milijuna EUR.
Iako ima lošije rezultate Croatia Airlines je povećala broj zaposlenih sa 934 prošle godine na 946 ove godine, 13 više. Na kraju razdoblja (31. 3. 2025.) broj zaposlenih je bio i veći. Prošle godine 921, ove godine 951, što je 30 zaposlenih ili 3% više.
Kompanija se i dalje izgovara na uvođenje novog aviona u flotu i time opravdava bitno veći gubitak. I to nakon uvođenja samo dva aviona. Ove godine dolazi ih još pet. Što onda možemo očekivati? 30 ili čak 40 milijuna EUR gubitka na kraju 2025. godine radi ovog razloga? A što kada ih dođe svih 15? Koliki će onda biti gubitak? 100 milijuna EUR godišnje. A kada ćemo vidjeti efekt daleko štedljivijeg i neusporedivo boljeg aviona? Zaključno, ovaj financijski izvještaj prvog kvartala 2025. godine je istinska tragedija i katastrofa Croatia Airlinesa.