HAK: VELIKI TEST ZIMSKIH GUMA 2021.
Tekst: HAK
Foto: Saab/HAK
Osim zimskog računanja vremena koje je nastupilo u nedjelju, 31. listopada 2021. a s njime i obvezna vožnja motornih vozila s uključenim dnevnim svijetlima, za dva tjedna, odnosno u ponedjeljak, 15. studenog 2021. slijedi i obvezna upotreba zimskih guma koje će sukladno važećem zakonu biti na vozilima do proljeća 2022. godine.
U tu svrhu HAK i partneri su u očekivanju hladnijih dana odradili opsežan test zimskih guma, kojim je bilo obuhvaćeno 16 novih modela u dimenzijama 195/65 R15 i dodatnih 18 u dimenzijama 225/50 R17. Obje izabrane dimenzije su vrlo popularne jer su prve predviđene za obiteljske kompakte, a druge uglavnom za limuzine. Prevedeno na konkretne modele automobila, prve koriste VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, KIA Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, SEAT Leon, Škoda Octavia, Toyota Auris/Corolla, Citroen C3/C4…, a druge Audi A4/A5, BMW serije 3/4, Mercedes klase B/C, Alfa Romeo Giulia, Honda Accord, Lexus, GS, Volvo V60/ S80… Potonje se mogu pronaći čak i na nekim vozilima koja koketiraju s napuštanjem asfaltiranih prometnica i izlaskom na neravan teren, poput Peugeota 3008/5008, Škode Octavije Scout, Volva V40 Cross Country, VW-a Passat Alltracka…
MINIMALNA RAZLIKA MEĐU PROIZVOĐAČIMA
Brzinskim pogledom na rezultate testiranja uočavamo dvije činjenice: u obje konkurencije na čelo su isplivale tri iste tvrtke (Dunlop, Goodyear i Michelin) te je razlika među njima minimalna. U manjoj dimenziji 195/65 R15 ona iznosi samo desetinku boda (2,2-2,3), dok ih u većoj dimenziji 225/50 R17 razdvajaju tek dvije desetinke boda (2,3-2,5), što govori o velikoj izjednačenosti na vrhu. Da bi priča bila potpuna, važno je naglasiti da je u manjoj dimenziji u grupi s najboljima i Vredestein, kojemu je top pozicija u većoj dimenziji pobjegla iz prozaičnog razloga. Naime, Vredesteinov model Wintrac Pro je među najmanje trajnim gumama (lošiji je samo Goodride Z-507 Zuper Snow), zbog čega je zaslužio smanjenje ukupne ocjene. Da nije bilo tog propusta, po rezultatima u ostalim kategorijama bi definitivno zaslužio oznaku vrlo preporučljivo (baš kao i spomenuti lideri Dunlop, Goodyear i Michelin). Da kuriozitet bude veći, Vredesteinov model Wintrac se u manjoj dimenziji svrstao u vodeću skupinu s najtrajnijim modelima pneumatika. Očita je ta linija habanja iznimno tanka i osjetljiva. Detaljnijim uvidom u ova testiranja spoznat ćemo da su rezultati zapravo vrlo dobri. Istina, ni jedan model nije dobio maksimalnu ocjenu izvrstan, ali su zato u manjoj dimenziji 4 vrlo preporučljiva, njih 11 se preporučuje i samo 1 se djelomično preporučuje. Nepreporučljivih – nema! U većoj dimenziji su 3 vrlo preporučljiva, njih 13 se preporučuju, a 2 se Made in China proizvoda ipak ne preporučuju (Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglong Green-Max Winter UHP).
DIMENZIJA 195/65 R15
U manjoj dimenziji 195/65 R15, koja je danas najprodavanija na tržištu (barem kad su zimske gume u pitanju), gotovo dvije trećine testiranih pneumatika nije pokazalo nikakve nedostatke na suhom i mokrom, što su zapravo najvažniji kriteriji kod donošenja ukupne ocjene. Na snijegu su samo dvije gume ostale bez oznake vrlo preporučljivo (Maxxis Premitra Snow WP6 i Bridgestone Blizzak LM005), dok na ledu i po potrošnji goriva ni jedna nije kiksala. Takvi rezultati na testnom VW Golfu VII doista vesele, jer će pogotovo po zimi kvalitetne cipele najbolje čuvati glavu. Možda za nijansu slabiji podaci dobiveni su jedino na testu trajnosti/potrošnje guma, gdje prosječni rezultat svih 16 modela od 27.300 pređenih kilometara nije posebno impresivan. U tom je dijelu prednjačio Michelin Alpin 6 (34.400 kilometara), dok se na začelje kolone smjestio Maxxis Premitra Snow WP6 (21.800 kilometara). Što se tiče najbolje četvorke – Dunlop Winter Response 2, Goodyear Ultra – Grip 9+, Michelin Alpin 6 i Vredestein Wintrac – tu dvojbe nema: testni tim stručnjaka su impresionirali u svim ključnim elementima i sasvim zasluženo nose ocjenu vrlo preporučljivo! Od ostalih igrača, prvenstveno treba izdvojiti BF Goodrich g-Force Winter 2 i Continental WinterContact TS 860, koji su top pozicije ispustili zbog samo jednog, i to minimalnog, kiksa. BF Goodrich nije blistao na mokrom (nedostajala mu samo desetinka boda), a Continental na suhom (kratak za tek dvije desetinke boda). To pomalo zbunjuje jer je BF Goodrich bio odličan na suhom, a Continental na mokrom te su se oboje iskazali na snijegu i ledu. Sljedeća četvorka iz sredine poretka ima jednu zajedničku karakteristiku: svi su pokazali manje nedostatke na području upravljivosti vozila (u raznim promatranim kategorijama), no smanjenje ukupne ocjene su dobili isključivo zbog – slabije trajnosti! Bridgestone Blizzak LM005 pokazao se vrlo solidnim na suhom i drugim najboljim na mokrom. Na snijegu, pak, njegove performanse nisu bile tako dobre. Falken EuroWinter HS01 dojmio se vrlo preporučljivom ocjenom na suhom, snijegu i ledu, ali na mokrom se nije uspio provući neokrznutim. Laufenn i Fit + LW31 + bio je vrlo solidan na mokrom te drugi najbolji na snijegu i ledu, ali se pokliznuo na suhom. Na kraju, Maxxis Premitra Snow WP6 pokazao se vrlo preporučljivim na suhom, mokrom i ledu, dok na snijegu nije bio na toj razini.
Na dnu srednje klase je petorka koja je iskazala nedostatke u barem jednoj ključnoj kategoriji, što je rezultiralo srozavanjem ukupne ocjene. Tako je Yokohama BluEarth Winter V906 bila uvjerljiva na suhom, snijegu i ledu, dok je pogotovo na mokrom (i manje po pitanju trajnosti) iskazala solidan prostor za napredak. Slabiji rezultati na mokrom (tek nešto bolji na suhom) utjecali su na smanjenje ukupne ocjene i kod Barum Polarisa 5, koji je na snijegu i ledu bio za svaku pohvalu. Treći u nizu kojeg je mokra podloga koštala pada u nižu kategoriju e Nokian WR Snowproof (vrlo preporučljiv u svim ostalim elementima), dok je četvrti General Tire Altimax Winter 3. GT Radial WinterPro 2, osim na mokrom, nije blistao ni na suhom, zbog čega mu je smanjena ukupna ocjena. Na začelju ove liste je Kumho WinterCra‑ WP51, koji je posebno podbacio na suhom pa, uz neuvjerljivu predstavu na mokrom, nije zaslužio veću ocjenu od samo djelomično se preporučuje.
DIMENZIJA 225/50 R17
U većoj, također popularnoj, dimenziji 225/50 R17 dojmovi su pomiješani. Naime, tri modela su bezrezervno vrlo preporučljiva (Dunlop Winter Sport 5, Michelin Alpin 6 i Goodyear UltraGrip Performance +), ali se zato čak dva modela ne preporučuju (Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglong Greeen-Max Winter UHP). Goodride je platio danak znatnim nedostacima na snijegu, počevši od najdužeg zaustavnog puta, preko sporog početnog ubrzanja, pa sve do slabog držanja pravca testnog Audija A4 Avant na cesti s bijelim pokrivačem. Gotovo sve navedeno se može primijeniti i na slučaju Linglonga, samo što se ovdje nije radilo o podbačajima na snježnoj, nego na mokroj podlozi. Između navedena tri vrlo dobra učenika i dva nedovoljna, smjestilo se 13 dobrih, odnosno – preporučljivih. Prvi među jednakima je Kleber Krisalp HP3, koji u veliku četvorku nije ušao samo zbog manjih propusta na mokrom. Bridgestone Blizzak LM005, Nexen WinGuard Sport 2 i Vredestein Wintrac Pro su se poskliznuli na stepenici zvanoj izdržljivost gume, dok je inače solidnom Continentalu WinterContact TS 860 ukupna ocjena smanjena zbog nedostataka na suhom. Također, za Nexen treba reći da su ga naši stručnjaci proglasili najneujednačenijom gumom na testu (samo preporučljiva na suhom i mokrom).
Na kraju spomenimo da su ESA+Tecar Supergrip Pro, Fulda Kristall Control HP 2, Firestone Winterhawk 4 i Pirelli Winter Sottozero 3 platili danak nedostacima na suhom, Sava Eskimo HP2 (i na suhom), Nokian Snowproof P i Toyo Observe S944 nedostacima na mokrom, a Maxxis Premitra je najviše podbacila na snijegu.