EU SANKCIONIRALA GOOGLE
EU komisija je u utorak, 27. lipnja 2017. godine odlučila financijski kazniti Google s rekordnih 2,42 milijarde eura zbog zlouporabe vladajućeg položaja na tržištu tražilica davanjem nezakonite prednosti vlastitoj usluzi za uspoređivanje cijena na tržištu. “Google je zloupotrijebio svoju dominantnu poziciju na tržištu tražilica, favorizirajući svoj servis za usporedbu cijena ‘Google shopping’, a na štetu svojih konkurenata”, izjavila je povjerenica za tržišno natjecanje EU Margrethe Vestager. Ovo je dosad najveća kazna za zlouporabu dominantne pozicije. Raniji rekord bio je 1,06 milijardi eura iz 2009. kada je Komisija kaznila američki Intell.
Tekst: D.S.
Foto: New York Times
EU komisija je u utorak, 27. lipnja 2017. godine odlučila financijski kazniti Google s rekordnih 2,42 milijarde eura zbog zlouporabe vladajućeg položaja na tržištu tražilica davanjem nezakonite prednosti vlastitoj usluzi za uspoređivanje cijena na tržištu.
“Google je zloupotrijebio svoju dominantnu poziciju na tržištu tražilica, favorizirajući svoj servis za usporedbu cijena ‘Google shopping’, a na štetu svojih konkurenata”, izjavila je povjerenica za tržišno natjecanje EU Margrethe Vestager. Ovo je dosad najveća kazna za zlouporabu dominantne pozicije. Raniji rekord bio je 1,06 milijardi eura iz 2009. kada je Komisija kaznila američki Intell.
“Ono što je Google napravio nezakonito je prema pravilima EU-a o tržišnom natjecanju. Google je onemogućio drugim tvrtkama da se natječu na temelju zasluga i inovacija. Naročito je onemogućio europskim potrošačima da raspolažu stvarnim izborom usluga i ostvare korist od inovacija”, dodala je povjerenica Vestager.
Komisija je prije nešto manje od godinu dana kaznila još jednog američkog giganta, Apple, s 13 milijarda eura zbog korištenja neopravdanih poreznih pogodnosti koje mu je odobrila Irska. Tih 13 milijarda Apple mora uplatiti u irski proračun. Google je 2004. izbacio na tržište svoju uslugu usporedbe cijene u Europi, koja se u početku zvala “Froogle”, zatim je preimenovana u “Google Product Search”, a od 2008. nosi današnje ime “Google shopping”. Ta usluga omogućuje potrošačima da na internetu usporede proizvode i cijene te pronađu cijene različitih internetskih trgovaca na malo, uključujući internetske trgovine proizvođača ili platforme poput Amazona i eBaya. Vodeći je Googleov proizvod tražilica Google, koja potrošačima daje rezultate pretraživanja, a oni tu uslugu plaćaju svojim podacima. Gotovo 90 posto prihoda Googlea potječe od oglašavanja, npr. oglasa koje prikazuje potrošačima kao odgovor na upit za pretraživanje.
Konkurentnost usluga za uspoređivanje cijena u velikoj se mjeri temelji na prometu. Veći promet rezultira većim brojem klikova i stvara prihode. Nadalje, veći promet također privlači više trgovaca na malo koji svoje proizvode žele uvrstiti u uslugu uspoređivanja cijena. S obzirom na Googleovu dominantnost u području općeg internetskog pretraživanja, njegova je tražilica važan izvor prometa uslugama uspoređivanja cijena.
Istraga Europske komisije je pokazala da je Google svoju uslugu za uspoređivanje cijena sustavno stavljao na istaknutiji položaj – kada potrošač pokrene pretraživanje u Googleovoj tražilici za koje Googleova usluga za uspoređivanja cijena želi prikazati rezultate, oni se prikazuju na vrhu ili pri vrhu rezultata pretraživanja.
Google je rezultate konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena snižavao na ljestvici svojih rezultata pretraživanja – poredak konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena u Googleovim rezultatima pretraživanja temelji se na Googleovim generičkim algoritmima pretraživanja. Google je u te algoritme uključio niz kriterija, zbog čega su konkurentske usluge uspoređivanja cijena pale u poretku rezultata. Dokazi pokazuju da se i najviše rangirana konkurentska usluga nalazi u prosjeku tek na četvrtoj stranici Googleovih rezultata pretraživanja, a ostale još i dalje. Na Googleovu uslugu za uspoređivanje cijena ne primjenjuju se Googleovi generički algoritmi pretraživanja, uključujući i snižavanje poretka.
“Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica dajući nezakonitu prednost svojoj usluzi za uspoređivanje cijena. Istaknuto mjesto u rezultatima pretraživanja davao je samo svojoj usluzi za uspoređivanje cijena, dok je konkurentskim uslugama snižavao poredak. Gušio je tržišno natjecanje na temelju kvalitete na tržištima uspoređivanja cijena”, zaključila je Komisija. Google je tu praksu uveo u svih 13 zemalja Europskog gospodarskog prostora u kojima je predstavio svoju uslugu za uspoređivanje cijena, počevši od Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva u siječnju 2008. Zatim je tu praksu proširio na Francusku u listopadu 2010., Italiju, Nizozemsku i Španjolsku u svibnju 2011., Češku u veljači 2013. te Austriju, Belgiju, Dansku, Norvešku, Poljsku i Švedsku u studenome 2013.
Osim uplate kazne, odluka Komisije zahtijeva od Googlea da obustavi svoje nezakonito postupanje u roku od 90 dana od dana donošenja i da se suzdrži od svih mjera s jednakim ili ekvivalentnim ciljem ili učinkom. Google mora primjenjivati iste postupke i metode za pozicioniranje i prikaz konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena na Googleovim stranicama s rezultatima pretraživanja koje primjenjuje za svoju uslugu za uspoređivanje cijena. Isključiva je odgovornost Googlea da osigura ispunjavanje uvjeta i objasni kako to namjerava učiniti. Bez obzira na opciju koju Google odabere, Komisija će pomno pratiti ispunjavanje uvjeta, a obveza je Googlea da o svojim aktivnostima obavještava Komisiju (ispočetka u roku od 60 dana od odluke, a zatim u periodičnim izvješćima).
Google snosi odgovornost i za građanskopravne tužbe za naknadu štete koje pred sudovima država članica može pokrenuti bilo koja osoba ili poduzeće na koje utječe njegovo protutržišno ponašanje. Novom Direktivom o naknadi štete za kršenje odredaba prava tržišnog natjecanja Europske unije olakšava se žrtvama protutržišnih praksi ostvarivanje naknade štete.