CROATIA AIRLINES VS AIR SERBIA

Tekst: A. Šćuric

Foto: Pixsell

Portal Zamaaero je više puta dokazao kako Croatia Airlines ima daleko više potencijala od Air Serbie, no svejedno opako zaostaje za Air Serbiom. Promet je više nego duplo manji, Croatia ima daleko manje linija od Air Serbie, više nego duplo manje aviona u floti, nema long-haul linija, hub u Zagrebu je istinski smiješan spram Air Serbijinog huba u Beogradu.

SRBIJA IMA PET PUTA MANJE TURISTA OD HRVATSKE

Croatia je u državi koja je članica Europske Unije. To znači daleko više diplomata, političara, birokrata i administrativaca, popratnih službi i korisnika EU novaca koji radi toga moraju putovati u Bruxelles ali i druge gradove Europske Unije. No, to znači i potpuno nesmetan protok ljudi i roba. Državljanin Hrvatske ne treba ništa da se preseli u bilo koju članicu EU, on to čini sa svojom osobnom iskaznicom bez ikakve papirologije.

Hrvatska je i članica NATO-a a to znači tisuće vojnika, časnika i dočasnika koji svake godine rade u misiji Hrvatske u NATO sjedištu u Bruxellesu, u EU vojnim snagama, ali sudjeluju i u brojnim misijama, seminarima, kongresima, zapovjednim strukturama, koordinacijama, te se školuju u drugim članicama NATO-a, poglavito u SAD-u. Ove dvije privilegije Srbija nema.

Uz to Hrvatska ima ogroman broj turista, čak 20,3 milijuna u 2024, dok je Srbija imala pet puta manje, 4,4 milijuna. No, Srbija od toga ima 2,1 milijun domaćih turista i tek 2,3 milijuna stranaca, dok Hrvatska ima 16,9 milijuna stranaca, osam puta više. Uz to Hrvatska ima puno turista iz Kine, Južne Koreje, Tajvana, Japana, Indije, Australije, Latinske Amerike, Kanade i SAD-a. Srbija ima samo puno turista iz Kine, no čak i od tamo više turista ima Hrvatska.

HRVATI IMAJU VIŠE NOVACA

Hrvatska je i neusporedivo bogatija država od Srbije. Iako je Srbija skoro duplo veća od Hrvatske ima manji BDP od samo 92,6 milijardi USD, dok Hrvatska ima 99,0 milijardi USD. Stoga je ogromna razlika u BDP per capita. Hrvatski BDP per capita je 25.679 USD, a srpski tek 14.175. Samim time hrvatski građani imaju daleko više novaca za letove.

Hrvatska ima malo veću dijasporu nego Srbija. Poglavito je veća hrvatska dijaspora u Njemačkoj, SAD-u, Latinskoj Americi i Australiji. Hrvatska dijaspora se procjenjuje na 4 milijuna ljudi, više nego ih živi u domovini. Od toga je 1,2 milijuna u SAD-u. Srpske dijaspore u SAD-u ima oko 0,9 milijuna.

Jedina prednost Srbije je nešto veća udaljenost od Europe. Do Austrije i Njemačke razlika je u tek 239 km (od Beograda i Zagreba) ili manje od 2 sata vožnje. Do ostatka Europe Zagreb je bliži od Beograda tek 390 km. To je ipak prilično malo i akumulira tek neznatno više putnika.

Konačno Hrvatska ima domaći promet koji se financira iz izdašnog PSO. Croatia leti iz Zagreba za Split, Dubrovnik, Pulu, Zadar i Brač, Trade Air leti u code-share iz Osijeka za Zagreb (sve linije su cjelogodišnje osim Brača). Air Serbia ima tek 4 tjedna ferry leta za Niš.

CA NA DNU EU

Stoga je krajnje nelogično da Croatia Airlines ima toliko manje putnika, linija i aviona od Air Serbie. U ovom trenutku Croatia ima flotu od 14 aviona, Air Serbia ima njih 36. Air Serbia je prošle godine imala 4,4 milijuna putnika, Croatia tek 1,8 milijuna. Croatia je prošlog ljeta imala 318 tjednih letova, Air Serbia njih 587. Istovremeno je Croatia imala 59 linija, a Air Serbia njih 99. Prošle zime Croatia je imala samo 237 letova, Air Serbia njih 381, te je Croatia imala 25 linija, a Air Serbia njih 62. Air Serbia je 2024. imala 41,5 milijun EUR profita, Croatia 19,6 milijuna gubitka, razlika je u 61,1 milijun EUR. I to u godini u kojoj svi prijevoznici stvaraju rekordne profite.

Ogromna sramota za Croatiu Airlines, ogromno bravo za Air Serbiu. Air Serbia se hrva sa najjačim igračima, povećava tržišni udio, Croatia rapidno smanjuje tržišni udio. Air Serbia sa daleko manjim potencijalima ima odličnu upravu koja je superagilna, koja ima viziju, koja širi broj linija i frekvencija, koja stvara pravi hub u Beogradu. Croatijina jedina logika je „još je prerano“, kompanija nema nikakve vizije, ne talasa, kompanija nema čak ni prave valove u svom hubu. I kako uprava Croatie ovo objašnjava, koji im je izgovor? Kako to da je Air Serbia uspješna tamo gdje je CA daleko ispod europskog prosjeka, gdje predstavlja dno Europe? Croatia jedino što super radi je žicanje novaca od Vlade Hrvatske. U tome su doktori znanosti i na tome preživljavaju.

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon