37,5 TISUĆA EURA, GRATIS KLOPA I CUGA U 150 ISTARSKIH RESTORANA ZA ISTANČANO NEPCE KULTA PLAVE KAMENICE
Tekst: Chiara Bilić
Foto: N. Jurjak
Turistička zajednica Istarske županije je za izradu vodiča Istra Gourmet zagrebačkoj tvrtki Media tim u dvije godine isplatila 30 tisuća eura (226.035 kuna). S PDV-om ta cifra iznosi 37.500 eura (282.543 kuna). Tvrtka Media tim nakladnik je Kulta plave kamenice, portala koji se bavi gastronomskom scenom.
Gastro kult
TZ Istarske županije je, dakle, s firmom Media tim prvi ugovor o poslovnoj suradnji potpisao u travnju lanjske godine. Predmet ugovora je „poslovna suradnja na razvoju gourmet proizvoda“. Media Tim se prema tom sporazumu obvezala izraditi kriterije za ocjenjivanje ugostiteljskih objekata na području Istre (Istra Gourmet 2023./2024.) te odabrati, ocjenjivati i izraditi rang listu sto ponajboljih ugostiteljskih objekata na istarskom području (restorana, konoba, agroturizma i ostalih objekata). Prema ugovoru, novac je isplaćen u dvije jednake rate, odnosno dvaput po sedam i pol tisuća eura. Isti ugovor potpisan je i ove godine.
Vodič Istra Gourmet izdaje se od 1996. godine. Sadrži pregled restorana i konoba u Istri te je podijeljen na šest ‘klastera’ (Sjeverna Istra, Poreč, Rovinj, Južna Istra, Labin/Rabac i Središnja Istra).
Posao koji danas odrađuje tvrtka Media tim ranijih je godina, sve do, kako je pojasnio i direktor TZ Istre Denis Ivošević, njegovog izdanja 2022./23 odrađivao Franko Lukež, istarski gastronomski novinar i publicist, koji je preminuo prije dvije godine. Lukeža je TZ Istre za izradu Istra Gourmeta plaćala 11.525 eura, dakle manje nego firmu Media tim.
Sam je Ivošević za Istru24 naglasio da je Lukež bio izvorni autor na projektu vodiča te „najznačajniji i jedan od rijetkih stručnjaka na tom polju“.
Pa ipak, Ivošević ne zna tko je imenom i prezimenom u Media timu zadužen za isti posao koji je radio Lukež te koje su mu/joj/im reference.
‘Dobar gospodarstvenik’
„Posao je povjeren tvrtki Media Tim. Koje su konkretno osobe posjećivale ugostiteljske objekte, mi ne znamo. To je unutarnja stvar tvrtke Media Tim“, govori Ivošević koji je s jednom drugom svojom izjavom praktički u kontradikciji sa samim sobom. Ona glasi: „Za navedenu vrstu posla koji u svojstvu tajnog kupca mora u ograničenom vremenskom periodu obići najmanje 150 ugostiteljskih objekata te stručno i kvalificirano ocijeniti svaki objekt ponaosob, postoji (ne samo u RH, već i u širem regionu) jako mali broj osoba koji taj posao može odraditi stručno i kvalificirano“.
Nejasno je, naime, kako zna da je osoba koja je posjećivala ugostiteljske objekte u Istri stručna i kvalificirana, a da istovremeno ne zna tko je ta osoba.
Firma Media tim nije izabrana putem javnog natječaja jer TZ Istre (kao i ostatak sustava turističkih zajednica) ne predstavlja, kako i naglašava Ivošević, sustav državnih ili javnih tijela na koje se primjenjuju propisi o općem upravnom postupku, javnoj nabavi i fiskalnoj odgovornosti.
“Obzirom da se u ovoj poslovnoj suradnji radi o uslugama koje zahtijevaju specifična znanja te iziskuju posebno i bogato iskustvo, pažnjom dobrog gospodarstvenika pristupili smo prvo istraživanju tržišta kako bismo identificirali moguće izvođače. Identificirali smo dvije tvrtke iz Hrvatske i dvije tvrtke iz Slovenije, nakon čega smo pristupili postupku izravnog pregovaranja i konačnom odabiru, veli Ivošević.
Na dodatan upit o kojim se tvrtkama radi, direktor istarskog TZ-a kaže da je riječ zapravo o slovenskim predstavnicima, čija je imena podijelio s nama, ali zatražio da ih ne navodima zbog toga što restorane posjećuju kao tajni kupci. Koja je druga firma iz Hrvatske, odnosno osoba, nije htio reći. Tvrdi da se “gospodin ne slaže s idejom da ga navedemo javno”. No, kaže da je jedino Media tim prihvatila angažman.
O svom trošku
Ivošević kaže da za sve koje su kontaktirali, pa tako i za Media tim, vrijedi isti zajednički nazivnik: „Radi se o novinarima s dugogodišnjem iskustvom koji su se specijalizirali za područje enogastronomije u najširem smislu te riječi. Osim toga i profesionalno se bave pisanjem tekstova i recenzija te ocjenjivanjem restorana. Istarsku gastronomiju detaljno prate već više od dvadeset godina. Njihove reference su neupitne za tu vrstu posla“.
Iznos je, elaborira, procijenjen i određen na temelju dugogodišnjeg iskustva rada na projektu Istra Gourmet. Izvođač posla, pojašnjava, mora izraditi kriterije za ocjenjivanje ugostiteljskih objekata te u svojstvu tajnog kupca obići najmanje 150 ugostiteljskih objekata na području Istre i potom temeljem kriterija izvršiti selekciju 100 najboljih o svom, kaže, trošku, što uključuje trošak putovanja, objedovanja, noćenja.
S obzirom na to da je niz ugostiteljskih objekata u istoj godini (2023., jer vodič za 2024./2025. još uvijek nije izašao) kada je usluga plaćena, našlo svoje mjesto i na portalu Kult plave kamenice u vidu recenzija i na popisu vodiča Istra Gourmet, Ivoševića smo pitali je li poslovna suradnja uključivala i članke na portalu te ne predstavlja li to potencijalni sukob interesa. On kategorički tvrdi da TZ nema nikakvu suradnju s portalom te da isto tako nema nikakve veze s recenzijama, pozitivnim ili negativnim, odnosno tekstovima Kulta plave kamenice. Govori da portal Kult plave kamenice od svog početka, već dugi niz godina, objavljuje tekstove i recenzije.
Bez limita
“To je njihov osnovni posao. Dakle, tekstovi, odnosno recenzije istarskih restorana nisu se pojavili ove godine i nisu se pojavili zato što je TZIŽ sklopila poslovni aranžman za izbor ponajboljih ugostiteljskih objekata u Istri. Mnogobrojne recenzije istarskih ugostiteljskih objekata postoje od samih početaka tj. već godinama…u to se možete i sami uvjeriti”, poručio je Ivošević.
Što se pak tiče dodjeljivanja novca, direktor TZ-a nema, kako nam je potvrdio i Ivošević, limit koji ne može prekoračiti bez suglasnosti Turističkog vijeća.
Sastav aktualnog turističkog vijeća TZ Istre trenutno čine: Gordana Deranja, Boris Žgomba, Manuela Kraljević, Tomislav Popović, Željko Kukurin, Dragan Pujas, Zrinka Bokulić, Marijan Ritoša, Adriano Ukušić i Stanislav Briškoski. Predsjednik vijeća je, po funkciji, župan Boris Miletić.
Profesionalizam bez potpisa
Iako je prva asocijacija na Kult plave kamenice novinar Davor Butković, idejni začetnik portala, vlasnica i direktorica firme Media tim je Sanja Simić. S njom, međutim, nismo uspjeli stupiti u kontakt. Broj telefona koji je naveden na javno dostupnim servisima više nije u funkciji, a putem e-maila nam se nitko nije povratno javio.
Inače su na Kultu plave kamenice recenzije često nepotpisane. Na portalu to objašnjavaju ovako: „Većinu članaka potpisujemo kao kolektiv kako bismo skrenuli pažnju na meritum stvari o kojima pišemo i tako potakli raspravu o kvaliteti ponude u kojoj će sudjelovati svi zainteresirani akteri. Način potpisivanja članaka osobni je izbor svakog sadašnjeg i budućeg autora na Kultu Plave Kamenice“.
Takav statement, izjava, doduše, nema puno smisla. Ako je riječ o profesionalnim gastrokritičarima, zašto bi njihovo ime i prezime skretalo pažnju s „merituma stvari“ umjesto da, logično, podeblja kredibilitet izrečenog? Pogotovo ako se radi o istom timu za koji Ivošević tvrdi da je profesionalan, s dugogodišnjim iskustvom u enogastronomiji. Kako bilo, tekstovi Kulta plave kamenice o istarskim ugostiteljskim objektima također su u velikoj mjeri potpisani kao „kolektiv“, a često se kao autor pojavljuje i izvjesni Luka Peranić.