TOTALNA RASPRODAJA CROATIA AIRLINES
Tekst: D. Sremiš
Foto: www.croatiaairlines.hr
Kako smo već pisali, Hrvatska zrakoplovna tvrtka Croatia Airlines je u priličnoj tajnosti održala 6. srpnja 2016. godine Redovitu Glavnu skupštinu društva. Skupština nacionalnog prevoznika imenovala je tada novi Nadzorni odbor a za predsjednika NO Croatia Airlines imenovan je Zlatko Mateša, trenutni predsjednik Hrvatskoga olimpijskog odbora i bivši zet Franje Gregurića. Četverogodišnji mandat novog NO počeo je teći 13. srpnja 2016. godine. Također, u zaključcima skupštine navodi se kako trenutna dvočlana Uprava u sastavu Kučko – Širac apostrofira uspješni završetak programa restrukturiranja čime je prestala obveza nacionalne kompanije da posluje sa smanjenim tržišnim kapacitetom. Osim ovog zanimljivog podatka, također tokom ljeta, odlukom tehničke vlade RH na čijem čelu je tada bio tehnički premijer Tihomir Orešković, donijeta je odluka da se Croatia Airlines makne s popisa strateških tvrtki Republike Hrvatske. Nedugo nakon toga zaredali su se medijski napisi o mogućim krimalnim radnjama koje se skrivaju u dugogodišnjem ugovornom odnosu između Croatia Airlinesa i tvrtke Networld iz SAD čije nebulozne fakture i dalje redovno stižu poštom u Buzin. I konačno, kao mogući pokazatelj da domaći zračni prijevoznik ide sigurnim koracima u otpis, pojavili su se nedavno uznemirujući novinski članci koju ukazuju da Croatia Airlines zaista ide u rasprodaju najvrijednijih resursa koje ima, a to su slotovi. Slučajno ili ne, u isto vrijeme tih krupnih poslovnih odluka donešenih u vrijeme ljetnih godišnjih odmora ove godine, kompanijom i dalje rukovodi Krešimir Kučko. Kako neslužbeno saznajemo, mandat predsjedniku uprave, gospodinu Kučku istječe u lipnju 2017. godine.
ZNA LI KUČKO ŠTO JE SLOT?
Kadrovsko rješenje u imenovanju Krešimira Kučka za predsjednika Uprave Croatia Airlinesa – po mnogočemu je bilo izrazito specifičano. Da podsjetimo, Krešimir Kučko, nekadašnji direktor predstavništva domaćeg zračnog prijevoznika za Belgiju i Nizozemsku, još prije nekoliko godina bio je bliži tome da dobije otkaz iz Croatia Airlinesa, nego da zasjedne na čelo te tvrtke. Prema dostupnim podacima, još 22. siječnja 2012. godine Uprava kompanije uručila mu je opomenu pred otkaz zbog incidenta koji je izazvao na letu u siječnju 2011. kad je psovao voditelja kabinskog osoblja zbog toga što se stjuardesa usudila prigovoriti njegovoj ženi da psić kojeg je na letu nosila nije bio spremljen u torbi kako nalažu pravila u zrakoplovu. Nadalje, u travnju 2012. godine vikao je na zaposlenicu amsterdamske zračne luke jer ga je upozorila da je njegova prtljaga prevelika za kabinu aviona. A da bi održao kontiniutet nedoličnog ponašanja, u svibnju iste godine se pojavio pred Etičkim povjerenstvom kompanije, temeljem optužbi o maltretiranju koju je protiv njega podnijela jedna djelatnica Croatia Airlinesa. Povjerenstvo je prijavu ocijenilo opravdanom, posebno na okolnost čvrstih dokaza u vidu tri navedena incidenta u periodu od samo godinu dana. Međutim, hrvatska vlada na čelu sa Zoranom Milanovićem ignorirala je taj problem, kao i saznanje da Kučko nema apsolutno nikakvih značajnijih stručnih referenci, te u konačnici to nije ocijenila preprekom da mu povjeri rukovođenje velikom kompanijom s financijskim problemima i nejasnom budućnošću koju su mu kao ostavšinu ostavili prijašnje dvije štetočine od direktora, Ivica Mišetić i Srećko Šimunović.
AIR SERBIA PRODAN ZBOG VRIJEDNOSTI SLOTOVA
Danas više nije nikakva tajna da je Air Serbia prodana Etihad Airwaysu samo radi vrijednosti međunarodnih slotova koje je imala u svom posjedu a ne zbog kvalitete zrakoplova, brenda ili kadrova. Međutim, u Croatia Airlinesu na čijem su čelu Zlatko Mateša i Krešimir Kučko ne misle tako. Upravo obrnutom poslovnom logikom ili možda zlonamjernim postupanjem u gospdarskom poslovanju Uprava Croatije je dobila slobodne ruke za prodajom slotova u Zračnoj luci Heathrow. Smješne financijske brojke koje se spominju u posljednjim medijskim napisima hrvatskih medija više pobuđuju sumnju u nezakonitosti nego u poslovni dilentatizam rukovodećih ljudi Croatia Airlinesa budući već i vrapci na grani znaju kako slotovi na Heathrowu imaju ogromna vrijednost, nešto što se smatra vrijednošću od strateške važnosti.
MATEŠAO DAO KUČKU DA SE IGRA BROKERA
Nadzorni odbor Zlatka Mateše dozvolio Upravi Croatia Airlinesa da sama dogovori cijenu, a ponuda o kojoj razmišljaju već se navodno nalazi na stolu uprave Croatia Airlinesa i samo je treba prihvatiti, ako već i nije prihvaćena. Zvuči gotovo nevjerojatno da Nadzorni odbor ne želi sudjelovati u nadzoru prodaje ovako skupog prava, te da se isti ne prodaju transparentno i na otvorenom tržištu, odnosno da se ne ponudi prodaja slotova svim zainteresiranim avio-kompanijama. Naime, Croatia Airlines je svoje slotove za Zračnu luku Heathrow dobila još 1992. godine, dok je slotova još bilo. U međuvremenu, Heathrow je došao do svog punog kapaciteta i više nije moguće nabaviti slotove za letove za ovu zračnu luku. Kako je poznato, velik broj svjetskih avio kompanija želi slotove na Heathrowu, no ne može ih dobiti jer ih naprosto nema. Najvrjedniji slotovi za zračnu luku Heathrow su oni u jutarnjim satima i tokom dana, a najtraženiji su oni između 8 i 10 sati, a upravo su ti u posjedu Croatia Airlines.
JE LI KUČKO OVLAŠTEN ZA TAKO VELIK POSAO?
Prodaja slotova na Heathrowu je vrlo specifična međunarodna financijsko-poslovna pojava. Američki Continental je od British Airwaysa kupio par dnevnih slotova za 53 milijuna US dolara, a 2015. godine švedski SAS je prodao jedan par dnevnih slotova American Airlinesu za 60 milijuna US dolara, dok je 2016. godine Air France prodao par dnevnih slotova Oman Airu za rekordnih 75 milijuna US dolara. Ovi podatci najbolje govore koliko su tijekom godina rasle cijene i koliko su traženi slotovi za zračnu luku Heathrow.
Najvjerojatniji broj slotova kojim Croatia Airlines u ovom trenutku raspolaže je broj od 9 slotova a prema neslužbenim informacijama Krešimir kučko će rasprodati apsolutno sva prava letenja na Heathrow nedaleko Londona. Među poslovnim krugovima u međunarodnim zračnom prijevozu može se neslužbeno saznati da Croatia Airlines raspolaže ponudom od 17 do maksimalno 20 milijuna Eura za 9 pari slotova. Dakle, dok Oman Air u istoj poslovnoj godini plaća jedan par dnevnih slotova 75 milijuna US dolara, Krešimir Kučko bi prodavao 9 pari slotova državne tvrtke za bakšiš od 20 milijuna Eura.
HEATROW VEĆI I ZNAČAJNIJI OD “CROHANSA” FRANKFURTA
Londonski Heatrow je najveća zračna luka u Europi i ima 20 posto više putnika nego njemački Frankfurt gdje dominira Lufthansa, no prema međunarodnim konekcijama je njegova superiornost još i više naglašena. Prema statističkim podacima i tu Heatrow za hrvatski turizam, poslovne kontakte i interkontinentalna putovanja nema alternative. Posebno radi konekcija za letove prema SAD-u i Kanadi koji su izuzetno važna tržišta Republike Hrvatske. Bilo kako bilo, Croatia Airlines na čelu s pilotom Krešimirom Kučkom ide utabanim stazama korumpiranog Ivice Mišetića prema svome kraju a prodavanje slotova za zračnu luku Heatrow nedaleko Londona je samo jedna od posljednjih stanica na putu za groblje slonova na kojemu su se našle mnoge državne tvrtke, dakle u vlasništvu i pod “nadzorom” RH.