ŠEJLA KAMERIĆ TRANSFORMIRALA MEDITERANSKI SVETVINČENAT U SREDIŠTE SUVREMENE UMJETNOSTI
Tekst: M. Rončević/Panopticum
Foto: Andi Bančić
U sklopu projekta Nevidljiva Savičenta — prevođenje tradicije u suvremenu kulturu, koji već drugu godinu istarski gradić Svetvinčenat – malo mediteransko središte kulture i umjetnosti, pretvara u novo žarište suvremene umjetnosti. Naime, umjetnica Šejla Kamerić osmislila je trajnu instalaciju postavljenu u javni prostor pod nazivom Place to Stay. Kustos projekta je Tihomir Milovac, a iza produkcije stoje umjetnička organizacija Apoteka iz Vodnjana te udruga Avanti! Centar avangardi iz Zagreba. Instalacija je smještena na lokalitetu Mandule, nedaleko od centra Svetvinčenta.
Place to Stay Šejle Kamerić snažna je umjetnička poruka koja aktualizira temu izbjeglica i koja nas podsjeća na neriješeni status milijuna ljudi koji svoj ekonomski boljitak ili prostor za političke slobode i osobnu sigurnost pokušavaju ostvariti na nekom drugom, sigurnijem mjestu.
No, pružaju li zemlje zapada sigurnost upravo za egzistenciju i prosperitet pojedinca sukladno očekivanjima u 21. stoljeću? Place to Stay umjetnica je zamislila kao kolažiranu kompoziciju natpisa za različite vrste turističkog smještaja, ispisanih različitim pismima i jezicima. Natpisi su plošni kao da su ostaci prije aktivnih svjetlećih oznaka. Međutim, kompoziciju ‘podcrtava’ jedini svjetleći natpis s porukom Refugees welcome što djelo tematski aktualizira i u isti mah očuđuje.
O važnosti i utjecaju umjetničkog rada Šejle Kamerić svjedoči i činjenica da su njezini radovi u ovom trenutku predstavljeni na još nekoliko relevantnih grupnih izložbi diljem Europe, od kojih se dvije otvaraju u rujnu 2020. u Berlinu u kultnom klubu Berghein, dok se u listopadu 2020. u Düsseldorfu u Kunstpalast Museum otvara Time for Outrage!. Treba izdvojiti i izložbu Keeping the balance u Ludwig Museum u Budimpešti koja predstavlja šezdesetak radova iz umjetničke kolekcije Telekom, zatim Diversity United najavljenu kao jedna od top 10 izložbi ove godine, koja se u Moskvi, Parizu i Berlinu otvara u studenom 2020., a na kojoj će više od 80 umjetnika iz 35 zemalja svijeta ponuditi umjetničku sliku Europe baveći se pitanjima poput slobode, poštovanja, digniteta, sukoba i dijaloga te političkih i osobnih identiteta.
Šejla Kamerić je rođena u Sarajevu, 1976. godine. Brojne međunarodne nagrade i priznanja dobila je za socijalni komentar i dirljivu intimnost sveprisutnu u njezinim radovima koje stvara na temelju osobnih iskustava, sjećanja, snova te dubokog osjećaja empatije. Odrastanje u ratu, u gradu pod opsadom odredilo je u mnogočemu Šejlin stav o umjetnosti. Radi u različitim medijima poput filma, fotografije, objekata i crteža, a težina tema kojima se Šejla bavi u snažnom je kontrastu s jedinstvenom estetikom i izborom materijala koje koristi. Šejla Kamerić je izlagala na brojnim izložbama i sajmovima diljem svijeta. Među najzapaženijim samostalnim izložbama je ona u Galeriji GAK u Bremenu (2018) te izložbe u Muzeju ARTER u Istanbulu i Nacionalnoj galeriji u Prištini (2015), zatim: u Centru za suvremenu umjetnost u Vilnusu (2012), Muzeju savremene umjetnosti u Beogradu (2012), Umjetničkoj galeriji u Grazu (2012), Muzeju suvremene umjetnosti (MSUM) u Ljubljani (2012), Muzeju suvremene umjetnosti (MSU) u Zagrebu (2011), te MACBA-i u Barceloni (2011). Njezini radovi uključeni su u prestižne europske kolekcije poput TATE Modern u Londonu, Musée d’Art Moderne de la Ville u Parizu, MACBA – Muzej suvremene umjetnosti u Barceloni, Muzej Boijmans Van Beuningen u Rotterdamu, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, Kontakt Collection u Austriji ERSTE Collection u Beču, zatim ArtTelekom – Njemačka, te Vehbi Koç zaklada u Istanbulu i druge.