MERCEDES 240D VS. TESLA MODEL S
Tekst: Panopticum/KamBus
Foto: HAK/ADAC/Germancars
Nijemci i Česi otkrili su da automobil Tesla Model S iz 2015. godine s više od 1,2 milijuna prijeđenih kilometara puno više zagađuje okoliš od običnog i starinskog Mercedesa 240D serijske oznake W123 s dizelskim motorom proizvedenog 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća, a evo i zašto.
Naime, Model S koji spominju Nijemci je Teslin elektromobil pod oznakom P85D koji je tijekom 1,2 milijuna km trebao zamijeniti u servisima dva elektromotora, ali i tri elektro-baterije jer nakon punjenja strujom na toliku kilometražu naprosto više nisu radile.
Podsjetimo, komplet Tesla Model S baterija stoji u prosjeku oko 20.000 eura, a za automobil su bila potrebna tri komada, što ukupno čini iznos od 60.000 eura. Osim baterija na Teslinom elektromobilu su na tolikoj kilometraži zamijenjena i dva elektromotora koji su dodatno proizveli trošak od 37.000 eura. Preciznim izračunom, ukupno za prijeđenih 1,2 milijuna km vlasnik Tesle, Modela S je platio iznos od 97.000 eura za popravke na svom elektromobilu.
KOLIKO TESLIN MODEL REALNO ZAGAĐUJE OKOLIŠ?
Osim direktnih troškova, autori zanimljivog financijsko-ekloškog izračuna su postavili i dodatna pitanja o stvarnim troškovima recikliranja zamijenjenih tri seta Tesla Model S P85D baterija i recikliranja dva zamijenjena elektro-motora?
Osim toga, autori njemačko-češke studije otoreno se pitaju i tko je i po kojoj cijeni proizveo struju koju je koristio Teslin automobil prilikom punjenja na više od 1,2 milijuna km, jer se, kao što je opće poznato, u srednjoj i istočnoj Europi još uvijek postotak od otprilike 50 posto energije proizvodi izgaranjem nafte i prirodnog plina koji ispuštaju CO2. Dakle, 50 posto električne energije koja se proizvede direktno zagađuje okoliš. Opće je poznato da ugljikovodici, ugljen i biomasa u velikoj mjeri zagađuju zemljinu atmosferu.
PRIMJER MERCEDESA 24OD
Najbolji primjer automobila s dizelskim motorom je onaj Mercedesa modela 240D opremljenog s 2,4-litrenim dizelskim L4 motorom serijske oznake W123 koji je dostigao 100 km/h za dugih 22 sekunde i u prosjeku trošio oko 5 litara dizelskog goriva na 100 prijeđenih km. Slučaj s američkim vlasnikom tog modela Mercedesa govori kako isti prešao gotovo 1,9 milijuna km istim automobilom u razdoblju od 1981. do 1999. godine, a njegov limeni ljubimac ima ispod poklopca motora isti dizelski agregat i isti mjenjač od trenutka proizvodnje.
NEFORMALNI ZAKLJUČAK
Zaključno, moglo bi se reći da su oba ova navedena automobilska primjera prilično ektremna – Mercedes 240D sa 2 milijuna prijeđenih km i Tesla s 1,2 milijuna km. Međutim, realnost je da električni Teslin automobil ima rok važenja od 8 godina kada ga vlasnik vozila najčešće mora dati u prodaju jer postaje previše skup za popravak i daljnje održavanje, dok konvencionalni automobil s benzinskim ili dizel motorom, ako se pravilno održava, može raditi 40-tak godina bez većih problema i bez ekstremnih operativnih troškova.
U konačnici, autori zanimljive studije napominju kako se ne smije zaboraviti ni primjer taxi vozača iz Grčke koji je s istim motorom i istim mjenjačem prešao 4,6 milijuna km ali s modelom Mercedesa 200 D.