KORONA UŠUTKALA ZAMP KOJI BILJEŽI PAD PRIHODA OD 43 POSTO

Tekst: Panopticum

Foto: Portaloko

Od početka 2020. zaključno do 31. kolovoza ove godine, služba ZAMP Hrvatskog društva skladatelja zabilježila je pad prodaje licenci za javnu izvedbu i priopćavanje od ukupno 43 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Sektor javnog priopćavanja obuhvaća koncerte popularne i ozbiljne glazbe, zabavne priredbe, kinematografe te poslovne subjekte koji u svojim objektima koriste glazbu radi poboljšanja poslovnih rezultata.

Ovaj veliki pad je izravna posljedica epidemije korona virusa koja se najprije odrazila na koncertnu industriju i industriju događanja. Odmah za njom, prekid ili barem značajan pad poslovanja doživjeli su ugostiteljski objekti, hotelijerski kompleksi i svi slični poslovni korisnici glazbe u zemlji.

Efektom domina slijedio je pad prihoda od marketinga za brojne medije i s njima vezane poslovne subjekte, što se odrazilo na cijeli kreativni lanac, od autora i glazbenika do tehničara i pomoćnog osoblja.

HDS ZAMP za osnovni cilj svog poslovanja ima brigu o autorskim pravima glazbenika i licencama koje im po tom osnovu pripadaju od raznih korisnika glazbe. Unutar područja javnog priopćavanja, po segmentima je najveći pad od čak 62 posto zabilježen u prodaji licenci za glazbene priredbe, odnosno događanja koja uključuju korištenje glazbe u komercijalne svrhe.

Iznos licenci za koncerte popularne glazbe pao je za čak 47 posto. To je rezultat otkazivanja gotovo svih velikih dvoranskih koncerata i ljetnih festivala, ali i koncerata glazbenih sastava svih veličina i žanrova, od bendovskih svirki u klubovima do pojedinačnih kantautorskih nastupa.

I iznos prodanih licenci za koncerte ozbiljne glazbe u odnosu na 2019. godinu pao je za 22 posto, a kod kinematografa minus iznosi 52 posto.

Uza sve to je ZAMP najavljuje da će se puni učinak posljedica korona krize na prihode od javnog priopćavanja glazbe značajnije osjetiti tek u drugoj polovici ove godine i kroz cijelu sljedeću godinu. Naime, gore navedeni postotci pada uključuju i naplatu zaostalih naknada iz prethodnih godina, na čemu je služba ZAMP pojačano radila proteklih mjeseci.

Uz velik pad prouzročen gotovo potpunim nestankom koncerata i priredbi, posebno je ozbiljan pad u segmentu licenci prodanih poslovnim korisnicima glazbe. U njih spadaju ugostiteljski, turistički, sportski i poslovni objekti, kao i obrti poput salona ili teretana: na teritoriju Hrvatske oni su za sad imali 39% manji promet licenci u odnosu na prvih 8 mjeseci 2019. godine.

Pad marketinških prihoda, kadrovske krize i problemi u poslovanju uzrokovani epidemiološkom situacijom odrazili su se i na prihode od autorskih prava s lokalnih radio i TV postaja. Tako je od radijskih postaja do rujna 2020. naplaćeno 36 posto manje nego lani, a od televizijskih postaja 28 posto manje u odnosu na prvih 8 mjeseci prošle godine.

Ipak, sustav kolektivnog ostvarivanja autorskog i srodnih prava i u ovakvoj nezapamćenoj krizi pokazuje se ključnim i pouzdanim izvorom prihoda autorima glazbe jer obuhvaća honorare s više različitih izvora: osim od glazbenih događanja i poslovnih korisnika, tu su npr. i prihodi od velikih trgovačkih lanaca koji nisu osjetili poslovnu krizu; prihodi od kabelskih operatera, velikih nacionalnih TV kuća ili oni iz inozemstva te, sve značajniji, prihodi od digitalnih servisa i online korištenja glazbe.

 

Ova web-stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se s time možete slagati, ali možete odbiti ako želite. Slažem se Opširnije...

Left Menu Icon