DISKRIMINACIJA NA ŽICI
Tekst: M. P./B. D.
Foto: Grad Zagreb/ Marin Tironi/PIXSELL
Prvi aktivist Grada Zagreba – Tomislav Tomašević, poznatiji u javnosti kao zagovornik i ljubitelj LGBT-a odnosno zajednice transrodnih, interspolnih, nebinarnih, rodno varijantnih, aseksualnih, panseksualnih, biseksualnih i kvir osoba, te gejeva i lezbijki, prilikom dugoočekivanog puštanja u rad žičare Sljeme u srijedu, 23. veljače 2022. predočio je javnosti cjenik jednosmjerne i povratne vožnje od Zagreba do najviše točke Medvendnice. Tu ne bi bilo ništa sporno da se u Tomaševićevom cjeniku s uvjetima za vožnju novom žičarom nije pojavila nesvakidašnja odredba u visini cijene vožnje koja razdvaja ljude na one koji imaju prebivalište u metropoli odnosno na one iz drugih krajeva Hrvatske.
ŠKOLSKI PRIMJER DISKRIMINACIJE
Naime, različita cijena karte za zagrebačku žičaru između osoba koje žive u i izvan grada Zagreba je školski primjer diskriminacije temeljem prebivališta. Djelovanje grada Zagreba jest dio područja primjene Zakona o suzbijanju diskriminacije. U tom zakonu su navedena različita postupanja koja se ne smatraju diskriminacijom, ali ništa od navedenoga se ne bi moglo primjeniti na konkretnu situaciju sa žičarom za Sljeme. Akt kojim se na takav način definiraju cijene uz amenovanje gradonačelnika Tomaševića je u potpunosti protuzakonit i traži hitnu rekaciju nadležnih institucija.
CJENIK S TRI KATEGORIJE
Podsjetimo, žičara Sljeme će prvih mjesec dana voziti po akcijskim cijenama koje za odrasle osobe iznose 30 kuna za jedan smjer i 50 kuna za povratnu kartu. Za mlade od 15 do 24 godine te za osobe starije od 65 godina, cijena za jedan smjer je 20 kuna, a povratna karta 30 kuna. Za djecu do 15 godina, odnosno za sve osnovnoškolce kao i za osobe s invaliditetom koje ostvaruju pravo na besplatni pokaz ZET-a vožnja je besplatna.
Međutim, nakon tzv. promotivnog razdoblja, žičara će biti u prekidu prometovanja kada će se obaviti dodatni radovi na smanjenju buke a poslije tog razdoblja cijene će rasti. Najniža cijena bit će za one koji imaju mjesečni i godišnji pokaz ZET-a jer je žičara dio zagrebačkog javnog prijevoza. Oni su prva kategorija i za njih će cijene biti iste kao u promotivnom razdoblju.
Prema matematičkoj logici aktivista iz platforme “Možemo!” u drugu kategoriju svrstani su svi Zagrepčani jer otplaćuju žičaru. Za njih će, odnosno za odrasle cijena vožnje žičarom biti 40 kuna za jedan smjer i 70 kuna za povratnu kartu. Za mlade i starije 25 kuna za jedan smjer i 40 kuna za povratnu kartu dok će besplatna vožnja i dalje ostati za djecu do 15 godina i osobe s invaliditetom. Punu cijenu plaćat će treća kategorija, oni koji nisu iz Zagreba, i to 75 kuna za jedan smjer i 125 kuna za povratnu vožnju, dok će za mlade i starije korisnike cijena karte biti 50 kuna.
PRIJEVOZ ŽIČAROM SKUPLJI OD RUČKA NA SLJEMENU
Iako prema nekima na Sljemenu nedostaje sadržaja, žičara će svakako dopinjeti odlasku mnogih u prirodu, planinarenju i rekreaciji u širem smislu. Od anomalija svakako treba istaknuti radno vrijeme žičare koja, primjerice, ne radi u vrijeme noćnog skijanja koje je krenulo za građansvo samo dan ranije, odnosno 22. veljače 2022. od Tomaševićevog svečenog puštanja u rad narančastih staklenih gondola.
Drugo, uspoređujući cijene za žičaru Sljeme i meni ugostiteljske ponude može se zaključiti da je bitno skuplji prijevoz do sljemenskih restorana nego bogata gastronomska ponuda od minimalno tri ganga s nezaboravnim pogledom na metropolu ili na Zagorje sa vrha zagrebačke gore.